Begin juni hebben vier tweedejaars studenten van de opleiding Werktuigbouwkunde aan het Windesheim hun ‘Project Ingenieursbureau’ met succes afgerond. Een jaar lang werkten Naud, Sven, Remco en Roy één dag per week aan een uitdagend project.
De studenten kregen de opdracht om een nieuw of aangepast aanvoer- en buffersysteem voor statorhuizen te ontwerpen. De wens was om de statorhuizen volledig automatisch of met behulp van minimale mankracht en op ergonomische wijze in een verticale draaibank te plaatsen. Deze vraag kwam oorspronkelijk van één van onze opdrachtgevers. Dit vraagstuk had zoveel leerpotentie, dat wij het hebben herschreven naar een studieopdracht voor één van onze afstudeerders en voor de studenten van het Project Ingenieursbureau.
De uitdaging voor de studenten lag met name in de wens naar een breed toepasbaar systeem. De statorhuizen komen namelijk voor in twee formaten. Dit verschil in formaat heeft invloed op het aanvoer- en buffersysteem waarin zij belanden. Een statorhuis dat door zijn formaat te hoog of te laag wordt opgepakt door een robotarm, gaat te hoog of te laag de draaibank in, waardoor ze vervolgens op de verkeerde manier worden bewerkt. Het systeem moest dus zo ontworpen worden, dat deze bruikbaar is voor de verwerking van beide soorten statorhuizen. Daarnaast waren belangrijke kanttekeningen dat de statorhuizen met de juiste kant naar boven in het systeem moeten worden geplaatst en dat ze te zwaar zijn om handmatig te verplaatsen.
Bij TT-Engineering herschrijven we in sommige gevallen opdrachten waar onze eigen tekenkamers aan werken, voor studenten en afstudeerders. Zo zijn we namelijk in staat casussen aan te bieden, die rechtstreeks uit de praktijk komen en daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn voor hun leerervaring. Dit gebeurt natuurlijk altijd in overleg met onze opdrachtgevers.
De studenten kwamen uiteindelijk met een eenvoudige, kosteneffectieve én doeltreffende oplossing. Ze stelden voor om een kolomzwenkkraan te gebruiken. Voor een ergonomisch verantwoorde aanpak combineerden ze dit met een tool balancer, waardoor de handmatige verplaatsing lichter werd. De bestaande aanvoerbuffer bleef hetzelfde, maar de afvoerbuffer werd versimpeld.
Het team werd begeleid door Bert Winters, onze Teamleider Engineering in Zwolle. Bert deelt zijn ervaringen:
“Ik vind het belangrijk om studenten het belang van de verschillende onderdelen van het engineeringsproces bij te brengen. Vaak maken ze een Plan van Aanpak, omdat dit van school moet. Maar wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde van een Plan van Aanpak in de praktijk?”
“Ik probeer ze het nut ervan in te laten zien. Een opdrachtgever kan namelijk eisen geven die in de eerste instantie niet compleet zijn of te onduidelijk zijn om een scope te bepalen. Dit gebeurt juist door ze in de praktijk te laten worstelen met eisen. Ik laat de studenten daarom eerst zelf nadenken over de eisen, zodat zij zelf hun project goed afbakenen. Hierdoor kan ik ze laten inzien dat ze misschien essentiële dingen hebben gemist, die belangrijk zijn om zeker te weten dat ze iets ontwerpen wat de opdrachtgever echt wil.”