Écht
het verschil maken
met jouw technische skills

“Misschien moet ik – in plaats van te focussen op bij welk bedrijf ik wil werken – meer kijken naar welke dingen ik zelf wil leren”. Die gedachte ontstond bij Henrik nadat zijn dienstverband bij zijn toenmalige werkgever ophield vanwege een teruglopende projectenstroom door COVID-19. Sinds oktober 2020 is hij daarom weer terug bij TT-Engineering. En die flexibele opzet, naast het projectmatig werken, dat bevalt heel goed! “Met mijn technische skills help ik graag de wereld vooruit, zodat ook ik mijn steentje bijdraag aan een wereld waarop we trots kunnen zijn”.

Kun je iets meer vertellen over je studie en opgedane werkervaring?

Ik heb de universitaire studie Werktuigbouwkunde gevolgd in Enschede, met de bachelor en master werktuigbouwkunde. Leuk detail is dat ik daarnaast de minor muziek volgde, wat altijd een onderwerp van gesprek is tijdens de sollicitatiegesprekken die ik heb gevoerd. Specialisatie tijdens mijn master was stromingsleer, wat 70% van je vakken en afstudeeropdracht bepaalt. Ik ben daarbij meer gespecialiseerd in experimenteel en simulerend onderzoek.

Na mijn studie in 2018 te hebben afgerond, kon ik direct tijdelijk aan de slag voor een bedrijf wat over mijn afstudeeronderzoek had gehoord. Een mooie start waarbij je direct op basis van je expertise aan het werk mocht. Toen dat na drie maanden was afgerond, startte voor mij de zoektocht naar ‘een echte baan’.

Via via kwam ik na verloop van tijd op het pad van TT-Engineering, waaruit de 1e tekenopdracht volgde. Steeds speelde wel in mijn achterhoofd de vraag of dit nu echt was wat ik wilde. Vrijwel tegelijkertijd vroeg een vriend of ik ervoor voelde tijdelijk mee te gaan naar een vormingstraject op een Bijbelschool in het buitenland. Ik besloot dat te doen en kwam zodoende in Londen terecht. Een geweldig vormende tijd, waar ik met een warm gevoel op terug kijk.

Detachering: (n) iets voor mij?

Toen ik terug was, wilde ik bij één bedrijf werken en dacht ik dat detachering niets voor mij zou zijn. Het was echt mijn ambitie iets te vinden wat aansloot op mijn techniek skills, het liefst ook iets wat de wereld vooruit zou helpen. Na verloop van tijd kwam er vervolgens een mooie functie bij Ventilex op mijn pad. Een leuk specifiek bedrijf, waarbij mijn achtergrond van warmteoverdracht en stromingsleer mooi aansloot op de wereld van droogtechniek. Eenmaal in dienst merkte ik dat ik de functie wel leuk vond, maar het product iets minder interessant. En gaandeweg begon het toch weer te kriebelen.

Toen kwam corona, waardoor de wereld op de kop ging en na verloop van tijd ook de projecten flink terug liepen. Ook ik kreeg te horen dat mijn werk ophield, wat betekende dat ik opnieuw op zoek mocht naar een nieuwe job.

Zoals gezegd, ontstond toen bij mij steeds meer de gedachte om te kijken naar welke dingen ik zelf wilde leren, in plaats van te focussen bij welk bedrijf ik wilde werken. En zo kwam TT-Engineering weer op mijn pad.

Ik kende TT-Engineering al wel van naam en wist dat het een projectorganisatie is die er juist op is ingericht dat je werkzaam bent voor diverse opdrachtgevers en branches. Van het een kwam zo het ander.

Frisse wind

Ik leer graag en houd van nieuwe dingen. Als externe en buitenstaander ben jij snel ‘de frisse wind’, doordat je vanuit een andere invalshoek denkt en meekijkt. Daarnaast weet je nooit waar je terecht komt. En het mooie is, dat maakt ook niet echt uit, want je komt steeds ergens waar het gaat om wat je doet. De branche is op zo’n moment ondergeschikt.

Bij mijn huidige opdrachtgever komt dat ook weer terug. Om het praktisch te maken: je bent aan het werk en de collega’s lopen tegen een bepaald probleem aan. Ik hoor daarvan en trigger daarop. ‘Hé, wacht eens even, ik heb daar vorig jaar nog wat mee gedaan, weliswaar in een andere tak, maar ik heb wel de kennis’. Je neemt dus iedere keer iets nieuws mee, dat is toch mooi?

Hoe ziet je huidige werkomgeving er uit?

Sinds het begin van mijn huidig dienstverband bij TT-Engineering ben ik werkzaam bij Royal Huisman Shipyards, gespecialiseerd in luxe (zeil)jachtenbouw. Royal Huisman en TT- Engineering hebben al langer goede connecties en werken vaker samen. Ook andere collega’s van mij lopen en liepen hier rond. Vanuit de behoefte die hier was, ben ik eerst aan de slag gegaan op een spoedopdracht die begon met tekenwerk in Zaandam, waarbij iemand in 1e instantie werd gezocht voor 6 weken. Die 1e opdracht, die is toch wel het spannendst, in die zin dat je dan ook nog geen opdrachtenportfolio hebt opgebouwd. Maar, de samenwerking bevalt goed!

Er was daar een systeempje in de keuken waarbij een probleem was met de afzuiging. Vanwege mijn achtergrond in stromingsleer en vanuit mijn ervaring die ik had opgedaan bij mijn vorige werkgever, had ik hier wel wat ervaring mee. Hier was iemand nodig die ervaring had met lucht, water en kon meehelpen. Zo werd ik al snel voorgesteld en rolde ik eigenlijk vanzelf in de huidige opdracht. “Wat ik belangrijk vind, is dat ik kan bijleren en nieuwe dingen kan doen. Ik was in dit systeempje bijvoorbeeld niet specifiek heel ervaren, maar had al wel raakvlakken. Daar zet ik dan graag mijn tanden in”.

Iedere boot die hier in opdracht wordt genomen, is maatwerk. Zo werk ik momenteel aan twee motorboten en één zeiljacht in verschillende fases van ontwerp tot bouw, dus ben ik betrokken bij meerdere projecten tegelijk. Het team waarin ik zit, houdt zich bezig met de techniek en bestaat uit zo’n acht personen.

Ik buig me vanuit mijn specialisatie over alle subsystemen op de boot die te maken hebben met vloeistoffen en airconditioning. Hoeveel lucht moet er in zo’n ruimte komen, hoe koud moet het zijn en wat heb je daarvoor nodig? Dit doe ik in samenwerking met mijn collega’s bij Royal Huisman en de leverancier. Rond geleiding van koude vloeistoffen wordt samengewerkt met een tekenbedrijf die dat uitwerkt in 3D. Wij geven daarbij aan om welke hoeveelheden het gaat en hoe groot daarvoor de leidingen moeten zijn. Op die manier kom je uiteindelijk tot een werkend systeem. Ik buig me daarnaast ook over watertoe- en afvoer, koeling en ventilatie van de machinekamer. Kortom, alles wat nodig is aan systemen om het schip draaiend te houden, naast het realiseren van dat comfortniveau wat het tot dat type luxe jacht maakt waar Royal Huisman bekend om staat.

Wat projectmatig werken zo leuk maakt

Je bent meer bezig met wat je doet. Tenminste, zo ervaar ik het werken voor een flexibel projectmatig engineersbureau als TT-Engineering. Je krijgt daarnaast verschillende kansen om jezelf te ontwikkelen en daar iets mee te doen. En wat ik zelf ook leuk vindt, is dat je echt iets bijdraagt. Na afloop van het project, kijk je achterom en zie je het resultaat. In geval van mijn huidige project bij Royal Huisman lees ik het misschien zelfs wel in de krant. Dat is toch gaaf?

Ten opzichte van het werken bij een vast bedrijf zit het grote verschil denk ik toch vooral in de vrijheid die je hebt om je te bewegen tussen verschillende bedrijven, branches en opdrachtgevers. Je leert daardoor steeds wat nieuws bij wat je (persoonlijke) ontwikkeling versnelt. Een nadeel is wel dat je altijd de nieuweling bent.

Voor nu kan ik mijn ei prima kwijt. Ik vind mezelf geen typische techneut die een levenlang achter de computer blijft hangen en de expert-rol pakt. Juist de breedte opzoeken en nieuwe dingen ontdekken maakt mijn werk zo leuk. Voor mijn werk geldt dat ik hopelijk zulke nieuwe dingen tegen blijf komen en steeds weer aan bijzondere projecten mijn steentje mag bijdragen. De afwisseling houdt het interessant!

Het verschil kunnen maken

Hoe langer je aan het werk bent, hoe meer je zaken herkent. ‘Hé dat heb ik eerder gedaan’. Je durft dus steeds meer op jezelf en je eigen opgedane kennis te vertrouwen. Tegelijk valt er nog zoveel te leren! Dat is iets wat ik wil ontwikkelen bij TT-Engineering.

Het leukst om te doen in mijn huidige job vind ik als je iets moet gaan uitzoeken, ergens over na moet denken of iets moet tekenen. Ik heb het bij dat laatste dan wel echt over iets nieuws (dus niet iets om aan te passen). Ook overleg met mijn collega’s ervaar ik echt als leuk en leerzaam. Ik word er in ieder geval niet gelukkig van om met een koptelefoontje op maar non-stop door te gaan. Die onderbrekingen en het diverse, dat maakt mijn functie juist zo leuk!

In het gesprek dat ik regelmatig heb met mijn collega Sanne en ook tijdens de contactmomenten met anderen, toetsen zij wat mijn behoeftes zijn en hoe ik mijn ontwikkelpad voor me zie. De accountmanagers leggen dat vervolgens op de opdrachtverzoeken die binnen komen en proberen een optimale match te creëren. Daarin wordt dus echt meegedacht door mijn TT-collega’s en dat waardeer ik. Ook niet onbelangrijk, er is dan ook de ruimte om ‘nee’ te zeggen op het moment dat een mogelijk nieuwe opdracht me niets lijkt.

In de coronatijd is het wel wat lastiger de TT-collega’s te ontmoeten. Er zijn wel wat online activiteiten, maar ik zie er echt weer naar uit om leuke dingen met elkaar te kunnen doen, ook om elkaar nog beter te leren kennen. Nu bel ik bijvoorbeeld niet met collega’s om inhoudelijk te overleggen als ik tegen een probleem aan loop, ook omdat ik soms nog niet altijd weet wie zich nu met wat bezighoudt. Na deze opdracht ga ik mogelijk met een intern project aan de slag, daar kijk ik wel echt naar uit omdat ik dan meer contact kan hebben en wat kan opbouwen met het team van TT.

Voor mij is op de langere termijn een belangrijke motivatie dat ik weet dat mijn werk toegevoegde waarde heeft, dat ik echt iets toevoeg. Om het verschil te kunnen maken. In dit geval is het de uitdaging om de boten waaraan ik werk net wat beter en efficiënter te laten draaien. Daar doe ik het voor!