Racen op circuit Zandvoort

Omdat TT-Engineering diverse vestigingen heeft, organiseren wij elk jaar een paar gezamenlijke events en ook een paar lokale uitjes. In november vond alweer ons laatste lokale uitje in Zwolle plaatst. Met een club van 20 collega’s zijn wij de strijd met elkaar aangegaan op circuit Zandvoort. Niet de échte natuurlijk, maar de digitale versie bij Racesquare in het PEC Zwolle stadion. Dat maakte collega’s overigens niet minder fanatiek!

Voorpret

De voorpret begon al met een poll voor het kiezen van het race circuit. Er was een poll opgezet met keuze uit alle circuits van de huidige F1 kalender. In deze poll was het de bedoeling dat je alle 22 circuit zou rangschikken van 1 tot 22. Oftewel: van favoriet naar minst leuke. Het circuit bovenaan de lijst kreeg dan de meeste punten en het circuit onderaan de minste. Maar er zat meteen een kink in de kabel, want er ontbraken een aantal circuits, terwijl er al wel een paar collega’s hadden gestemd. Dit veroorzaakte al wat ‘onrust’ en nauwkeurig en kritisch als wij engineers zijn, ontstond daarna ook een discussie over de betrouwbaarheid van de poll. Want ja, als niet iedereen alles netjes zou rangschikken, kon een circuit die niemand echt wou rijden tóch veel punten krijgen. Gezamenlijk werd besloten dat er een nieuwe poll moest komen, waarin deelnemers alleen een top 3 konden opgeven. Deze poll werd snel gemaakt en later opnieuw verspreid.

TT-Engineering-personeelsuitje-Zwolle-11-2023

De donderdagochtend begon het stemmen. Op de tekenkamer hielden collega’s de poll goed in het oog. De website werd constant open gehouden en telkens opnieuw geladen om maar te kunnen zien wat er weer gestemd was. Deze keer was het ook nodig om je naam op te geven voor het stemmen, dus je kon zien wie wat had gestemd. Het begon al spannend met een aantal favoriete circuits boven aan: Spa en Suzuka. Hierdoor begonnen collega’s op kantoor al onderling te praten: welke zou het worden? En wie heeft er nog niet gestemd? De stemmers hadden keurig hun naam opgegeven, maar toch kwamen er ook wat bijzondere gasten bij kijken, zoals: Max, Enzo Ferrari, BMW en Max Verstaptzich. Dit werd niet door iedereen geaccepteerd. Waren er mensen die dubbel hebben gestemd? Of waren het stemmers die gewoon graag anoniem wilden blijven? Iets met betrouwbaarheid… Uiteindelijk werden deze namen van de poll verwijderd, behalve BMW want dat was overduidelijk onze collega Iwan. Uiteindelijk was het winnende circuit: Suzuka, Japan.

Een smakelijke reünie

De gezelligheid nam tegen 17:00 uur opnieuw toe, toen de meeste collega’s die bij opdrachtgevers op locatie werken het kantoor binnenstroomden om voorafgaand aan ons uitje mee te eten. Een gezellige reünie, waar verhalen gedeeld werden, herinneringen naar boven kwamen en de gesprekken voor de verandering weer over auto’s gingen. Niet gek dat een digitale race een welkom uitje bleek. Na een lekkere maaltijd was iedereen goed gevuld, om de magen flink op de kop te gooien door hard door de bochten te scheuren. Figuurlijk natuurlijk, wat het was allemaal digitaal. Of nou ja… blijkbaar was de ervaring best heel realistisch, want uiteindelijk waren er toch een paar collega’s misselijk geworden van het racen.

In it to win it

Samen vertrokken wij richting Racesquare in het PEC Zwolle stadion. Hier hadden wij onze eigen tafel, waar wij meteen iets lekkers konden bestellen. Een paar collega’s namen koffie om extra scherp te zijn tijdens de race, anderen iets fris en ook dronken een aantal al een lekker biertje. Ondertussen ging er een lijst rond waarop je je naam moest schrijven. Sommige hadden hun eigen naam, maar er waren ook wat creatievelingen bij die zich opgaven als Dominator, Pistachenootje, Scheurend rubber, E46 en ga zo maar door.

Er waren zo’n 20 simulatoren waar wij allemaal tegelijk mochten plaatsnemen. Je naam stond bij één van de simulatoren en daarbij mocht je dan plaatsnemen. Aan het begin kregen wij een instructievideo over hoe de simulator werkte. Hierna startte de vrije training op het circuit van…….. Zandvoort. Huh wat?! Dit was niet de winnaar van de poll. Ach ja, ook prima! Tijdens de vrije training werden nog wat dingetjes uitgelegd en konden wij lekker een paar rondjes rijden om te oefenen. Hier racete iedereen tegelijk. Dit was zonder collisie, dus je kon niet tegen elkaar aan botsen. Na zo’n 10 minuten gingen wij over op de kwalificatiewedstrijd.

Hier begon de strijd al op te borrelen. Wie de snelste ronde neerzette, mocht namelijk vooraan beginnen. Iedereen racete in de kwalificatieronde apart, zodat je niet afgeleid werd. In de simulator zag je dan ook niemand anders en botste je dus ook niet tegen anderen op. Je kreeg 10 minuten de tijd om je perfecte ronde neer te zetten en je te plaatsen voor de race.

De race

Na de kwalificatie werden de startposities bekend gemaakt. Er waren geen pre-race interviews zoals bij echte F1, maar de spanning was er wel. Voorafgaand aan de race werd een korte video getoond over de race, met extra instructies. Tijdens race streed iedereen tegen elkaar. Dit betekent dat je elkaar kon zien en dat je elkaar ook kon raken en kon botsen. De race begon goed en iedereen reed richting de eerste bocht, waar nummers 1 & 2 goed weg kwamen. De rest belandde helaas in een chaos van botsingen. Al snel hoorde je gelach en hete woorden over de boardradio. Zo ging de race verder, waar collega’s in toppositie snel waren en rest inhaalden en de collega’s achterin met elkaar in gevecht waren en collisies veroorzaakten. Aan lol ontbrak het daardoor zeker niet. De simulatie bleek zo goed in elkaar te zitten, dat er zelf een paar collega’s waren die niet lekker werden en de (digitale) wagen in de berm parkeerden.

Tel uit je winst!

Uiteindelijk nam Rik de overwinning, met maar liefst 20 seconden voorsprong op de nummer 2. Na afloop analyseerden collega’s nog even de beste tijden en de posities waarin ze geëindigd waren. Ook kon je zien hoeveel collisies je had, waaruit bleek dat één collega tijdens de race wel 68 collisies had. De sfeer was gezellig en er werd nog wat gedronken en nagepraat over de race. Een geslaagd uitje weer!