23 oktober 2023
Robin werkt sinds ruim 4 jaar met veel plezier bij TT-Engineering. Gestart als Junior Engineer heeft hij in de achterliggende jaren bij diverse opdrachtgevers in verschillende branches veel ervaring opgedaan. “Dit vak blijft zo interessant!”, aldus Robin. Waarom dat volgens hem zo is, lees je hieronder.
“Voor mij lag de keuze voor een technische opleiding redelijk voor de hand. Ik heb als kind altijd al interesse in de techniek gehad en sleutelde bijvoorbeeld graag aan brommers. Niets mooiers dan die uit elkaar te halen. Ik vond het zo interessant om te ontdekken hoe alles in elkaar zit en werkt!”, vertelt Robin. Over hoe die interesse handen en voeten kregen zegt hij: “Toen een oudere vriend van mij koos voor een technische opleiding, was ik benieuwd en ging ik eens met hem mee. Dat resulteerde in mijn inschrijving voor de opleiding werktuigbouwkunde op mbo 4-niveau. Omdat ik mijzelf wil blijven ontwikkelen, volg ik nu de deeltijdopleiding Werktuigbouwkunde op hbo-niveau. In twee jaar tijd behaal ik dan een associate degree. Het volgen van de opleiding vind ik echt heel waardevol. Zo leer ik over verschillende soorten berekeningen of programma’s, iets wat direct toe te passen is in mijn werk. Het is af en toe best pittig in combinatie met een fulltime baan. Niet zozeer qua inhoud maar wel qua hoeveelheid. Opdrachten maken doe ik bijvoorbeeld regelmatig in het weekend. Daar ontkom je niet aan en dat vind ik ook niet erg.”
Met enthousiasme vervolgt Robin: “Dat stukje afwisseling hè… Steeds weer opnieuw met een totaal ander stukje techniek of mechanica aan de slag, waarbij echt van je wordt gevraagd dat je oplossingsgericht kunt denken. Dat gaat nooit vervelen! Juist het uitwerken van technische ontwerpen voor heel verschillende opdrachtgevers vind ik echt uitdagend. Zo heb ik vanuit TT-Engineering ook meegewerkt aan een project in de automotive industrie, een totaal andere branche. Het mooie is: er zijn altijd weer raakvlakken doordat je een bepaalde technische basis hebt. Dat ieder project anders is, dat vind ik juist heel erg leuk. Mijn voorkeur en interesse ligt overigens bij het wat fijnere werk. Dus het bouwen van complexe(re) machines.” Hij vult aan: “Het vakgebied is zo breed. Die afwisseling, het werken in teamverband of juist zelfstandig en de uiteenlopende projecten houden mij fris. Persoonlijk voordeel is dat ik best snel wen aan een nieuwe omgeving en het werken met andere mensen. Waar je ook binnen komt, het zijn allemaal techneuten met vaak dezelfde raakvlakken en interesses.”
“Tijdens mijn eerste opdracht vanuit TT-Engineering heb ik gewerkt aan een machine die componenten voor elektrische sigaretten ontwikkelde. Grappig detail: bij de opdrachtgever op locatie liepen vrijwel alle projectleiders op de werkvloer met een e-sigaret. Dat werd gewoon gedoogd. De ontwikkelde componenten werden uiteindelijk in elkaar geklikt. Toen wij het hele project (inclusief geslaagde testopstellingen) met succes hadden uitgewerkt, werd de stekker er toch ineens uitgetrokken. Ondanks al het geld wat er in was gepompt. Wat bleek? De opdrachtgever werd onder druk gezet om niet te lanceren, vanwege voor de hand liggende redenen. Ik heb dus maanden gewerkt aan iets wat uiteindelijk niet is doorgegaan. Los van wat je van dat product vindt op moreel vlak, was het een geweldig interessant en mooi stukje verfijnde techniek, waar ik met enorm veel plezier aan heb gewerkt.”
“Toen ik na mijn studie op zoek ging naar een baan, heb ik meerdere gesprekken gehad bij verschillende bedrijven, waaronder TT-Engineering.”, vertelt Robin. Over zijn keus voor een werkgever zegt hij: “Ik koos toen juist voor een wat kleiner bedrijf in de voedingsmiddelenindustrie, waar het normaal was dat je meer uiteenlopende taken oppakte. Ik dacht dat me dat wel zou bevallen, maar eenmaal aan de slag bleek dat ik het juist minder fijn vond om me met zaken als bijvoorbeeld de werkvoorbereiding bezig te houden. Ik wilde mij gewoon meer met engineering bezig houden. Dus toen ik via LinkedIn een bericht van één van de medewerkers van TT-Engineering kreeg, dacht ik: ‘ik ga eens koffie drinken’. Toevallig hadden zij een opdrachtgever waar ik direct aan de slag kon. Zo ging het balletje snel rollen. Mijn eerste werkdag startte ik direct met die opdracht: een echt gaaf project, waar ik enorm veel van heb opgestoken.”
Over zijn huidige project vertelt Robin: “Ik werk nu sinds een paar maanden voor onze opdrachtgever Eqraft in Emmeloord. Zij richt zich op het ontwerpen, bouwen en onderhouden van slimme agrarische fabrieken. Wereldwijd leveren zij oplossingen voor het sorteren, verwerken en verpakken van onder andere uien en aardappelen. In mijn rol ben ik bezig met het tekenen voor enorm grote fabrieken die in de USA worden gebouwd. Van het moment dat de uien uit het land worden gehaald tot aan de verwerking tot eindproduct zijn er allerlei machinelijnen benodigd. De sortering op kleur, grootte of kwaliteit, de manier van verpakken en het logistieke proces: het komt allemaal voorbij. Diverse machines worden klant specifiek gebouwd. De wensen van een klant van Eqraft wordt met hen besproken en vastgelegd in een sales lay-out. Aan de hand daarvan richt ik mij op het op maat uitwerken van de machines.”
Op de vraag hoe een normale werkdag er voor Robin uit ziet op zijn huidige project, schetst hij een beeld: “Als ik ’s ochtends aankom, start ik natuurlijk eerst de boel op. Er staan dan grote lay-outs klaar (beter uitgelegd als: de hele fabriek in één keer op scherm in 3D). Zo’n project is uitgewerkt in verschillende fases. Ik krijg de opdracht om met een bepaalde fase aan de gang te gaan. Het kan zijn dat er andere projecten zijn waar iets soortgelijks is gemaakt op een net iets andere manier. Ik kan dan kijken hoe het toen is opgelost, maar verder is het aan mij om er vorm aan te geven. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat het mijn verantwoordelijkheid is om steeds weer een ander stukje fabriek te tekenen. Naast de werktekeningen benoem ik in stuk- of materiaallijsten ook de benodigde werkplaatsonderdelen. De aanwezige Lead Engineer beoordeelt vervolgens mijn werk.”
Hij vult aan: “Tussendoor zijn er natuurlijk de nodige overleggen, maak ik een praatje met mijn collega’s, haal ik een bak koffie of loop ik heen en weer naar de fabriek. Zo ben ik niet heel de tijd alleen achter mijn scherm bezig. Ik werk meestal op locatie, maar ben nu vanwege de reisafstand begonnen met een dag per week thuiswerken. In mijn vrije tijd ben ik graag actief. Heerlijk om even te wandelen of de mountainbike te pakken en het bos in te gaan! Op die manier kom ik toch mooi aan mijn beweging.”
“Tijdens één van mijn vorige projecten droeg ik veel verantwoordelijkheid voor de aanpassing van een bepaalde productielijn. Nu werk ik meer onder leiding van iemand anders iets uit. Dat zelfstandige vond ik erg leuk, al is het fijn om (zeker in het begin van een nieuw project) er op die manier in te komen”, vertelt Robin. Over waar hij naartoe zou willen groeien, zegt hij: “Ik zou over een aantal jaren het liefste zelfstandig als Lead Engineer willen functioneren. Zelf de verantwoordelijkheid dragen voor een project, een team coördineren en inhoudelijk overleggen met eindklanten. Een mooi groeidoel en een kwestie van opleiding en ervaring op doen om dat te kunnen bereiken, wat mij betreft.”
Van alles leren
“Wat TT-Engineering echt goed oppakt, is mogelijkheden bieden als je aangeeft dat je iets wilt leren of je ergens in wilt ontwikkelen. Dat er echt naar je wordt geluisterd, vind ik heel positief. Ik heb binnenkort toevallig ook mijn persoonlijk ontwikkelgesprek. Ongeveer 4x per jaar vindt zo’n gesprek plaats. Samen met je accountmanager bespreek je wat je bezighoudt en hoe het gaat. Er is dan ook ruimte om je ontwikkelwensen te delen. In mijn ervaring wordt daar echt goed naar geluisterd en gehandeld. Iets wat ik enorm fijn vind aan het werken bij TT-Engineering. Tijdens die periodieke ontwikkelgesprekken heb je altijd contact met dezelfde accountmanager, waardoor je ook een persoonlijke band met elkaar opbouwt.”
Van alles zien
“Het leuke aan ons vakgebied vind ik dat je je er gewoon zo ontzettend veel in kunt verdiepen. Je bent echt niet snel klaar of uitgeleerd. Daarnaast zijn er zoveel leuke opdrachten en interessante opdrachtgevers waar je via TT-Engineering gemakkelijk binnen komt! Zo zou ik graag nog eens aan de slag willen in de luchtvaart, bij een fabrikant die chips bouwt of bij een opdrachtgever die zich bezig houdt met weg- en waterbouw. Ik vind heel veel dingen interessant en op deze manier kun je eigenlijk van alles zien en leren. Mooi toch?”