Bedrijfsbezoek
Pacton Trailers

Op donderdag 19 oktober zijn een aantal van onze collega’s op bezoek geweest bij onze opdrachtgever Pacton Trailers in Ommen. Pacton is van origine een familiebedrijf, opgericht in 1910. Zij zijn gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van trailers, opleggers en aanhangers. Dit zijn klant specifieke aanvragen, waardoor eigenlijk geen product hetzelfde is. Daar hebben diverse collega’s al eens een bijdrage aan mogen leveren. Hoe leuk is het dan als je eens binnen mag kijken en van de ervaring van collega’s kan leren!
 
 
TT-Engineering-bedrijfsbezoek-Pacton-Trailers

Rondleiding over de werkplaats

Om 15.00 uur trapte Hoofd Engineering Martin Kosse af met een korte presentatie over het bedrijf en waar zij zich zoal mee bezighouden, gevolgd door een rondleiding in de werkplaats. Deze rondleiding was heel uitgebreid en de productiehal was nog volop in werking. Vanuit de kantine kwamen wij via een trap naar beneden bij de ingang naar de werkplaats, waar iedereen een veiligheidshesje aan kon trekken. Vervolgens liepen wij de werkplaats op, waar wij al snel merkten dat het logisch is ingedeeld. Zo begon de rondleiding bij het deel waar een aantal werknemers bezig waren met lassen en buigen van metaal. Hieruit vormen zij de basis van het onderstel van een trailer. De gemiddelde lengte van een trailer is zo’n 12 meter. Je kunt je voorstellen dat er dus best wat ruimte nodig is.

Met kranen wordt een onderstel verplaatst naar een volgend ‘station’, waar vervolgens op maat gemaakte onderdelen worden gelast. Zo verplaatst het onderstel zich steeds een stukje verder en krijgt het steeds meer vorm. Tijdens de rondleiding zagen wij dat elke monteur zich met een specifieke taak bezighoudt. Halverwege het proces, is het grove werk grotendeels gedaan en komt het onderstel aan bij de spuitcabine. Speciaal opgeleide spuiters zorgen ervoor dat de constructie naar wens van de klant wordt gespoten en gecoat.

TT-Engineering-bedrijfsbezoek-Pacton-Trailers TT-Engineering-bedrijfsbezoek-Pacton-Trailers

Nadat het spuitwerk droog is, komt de constructie in de productiehal uit. Je zou kunnen zeggen dat hier het ‘fijne’ werk wordt gedaan. Een robot kantelt de constructie 90 graden, zodat de bedrading makkelijk kan worden aangelegd. Even verderop is men dan al een stap verder, om bij een andere constructie de banden te monteren en verlichting en reflectoren aan te brengen. Vanaf dit punt kun je eigenlijk pas echt gaan spreken van een trailer, want hij kan daadwerkelijk rollen. Maar zonder opbouw is het een beetje kaal. Ook dat doet Pacton. Verderop in de hal bouwen collega’s de hoogte in, zodat de trailer wanden, een dak en een laadklep krijgt. Ook de bestickering wordt aangebracht en natuurlijk het officiële schild van Pacton Trailers. Dat is de kroon op het werk. Let maar eens op als je onderweg een trailer tegenkomt. De kans is groot dat deze door Pacton is gebouwd!

Een praatje in de productiehal

Onze collega’s waren onder de indruk van de rondleiding en over het feit dat Pacton veel in eigen productie heeft. Terwijl de groep verder liep, bleven sommige collega’s her en der hangen om een praatje te maken met een lasser of montagemedewerker.

Engineering van een demontabel kopschot

Terug naar de kantine, waar collega Michel Dunnewind, Hoofd R&D de presentatie van Martin vervolgde. Hij vertelde over een project dat wij jaren geleden hebben uitgevoerd voor Pacton, namelijk het engineeren van een kopschot. Daarbij was de uitdaging dat het demontabel moest zijn, zonder dat het sterkte zou verliezen. De destijds geëngineerde constructie is zo bevallen dat deze tot op de dag van vandaag gebruikt wordt en het Pacton veel kosten bespaart in de productie.

Daarnaast deelde Michel meer over de klant specifieke aanvragen en met welke wet- en regelgeving zij zoal rekening moeten houden. Pacton levert wereldwijd en dat betekent wat. In Japan of Noorwegen gelden bijvoorbeeld heel andere regels m.b.t. hoogte, uitstekende delen en milieueisen dan in Nederland. Haken en ogen, (on)oplosbare uitdagingen: daar houden onze engineers wel van. Zo uitte onze collega Erik zijn enthousiasme middels een vragenvuur aan Michel. Het ‘overal antwoord op willen hebben’ is een bekend fenomeen onder collega’s, waar wij natuurlijk heel blij mee zijn. Het leidt tot een kwaliteit van engineering die opdrachtgevers verrast.

Ontwerpen van hydraulische opritten

Na Michel kwam onze collega Marijn aan het woord. Hij vertelde over een project dat TT-Engineering onlangs in opdracht van Pacton heeft uitgevoerd. Op dit moment huurt Pacton hydraulische opritten, maar ze willen dit graag in eigen beheer hebben. Diverse collega’s uit Enschede hebben meegewerkt aan het ontwerpen van deze hydraulische opritten. Duidelijk was, dat de samenwerking van beide kanten als prettig is ervaren en dat Pacton blij was met onze inzet. Fascinerend feitje: wist je dat het uiteinde van een oprit een ‘teen’ heet?

Om 17.00u stond er een heerlijk buffet klaar. Onder het genot van een lekker hapje en drankje werd er nog nagepraat over deze relaxte en interessante middag.