Van keuzes maken,

naar kansen aangrijpen.

Na zijn afstuderen had Thomas nog geen duidelijk beeld van waar hij aan de slag zou willen. “Ik ben toen bij mijn stagebedrijven langsgegaan en heb gevraagd wat handig zou zijn om te doen in mijn situatie. Ik wist al dat ik bij een detacheerder in dienst wilde gaan en verschillende bedrijven droegen mij TT-Engineering aan. Op hun website zag ik informatie over het Traineeship Mechanical Engineering en dat leek mij interessant. Ik heb toen zelf TT-Engineering benaderd”, vertelt Thomas. Wat hem daarin trekt is de variatie die elk nieuw project biedt en dat hij op die manier kan ontdekken wat hij wel of niet leuk vindt.

Waarom detachering?

“De reden dat ik bij TT-Engineering in dienst ben is dat ik meerdere functies wil zien en proeven. Door het gewoon mee te maken, leer ik heel veel”, deelt Thomas. Zijn leergierigheid was ook wat hij duidelijk maakte toen hij, na zijn studie Werktuigbouwkunde, in dienst kwam bij TT-Engineering. Hij wilde graag bij bedrijven werken waar de productie in hetzelfde gebouw plaatsvindt: “Want dan kun je zien wat de consequenties van jouw werk zijn”, licht hij toe. Daarnaast ontmoet je veel vakgenoten als je projectmatig werkt. En volgens Thomas leer je van iedere collega weer iets nieuws: “Door het gedrag van anderen te zien, probeer ik in te schatten wat voor mij de beste manier van werken is. Zo leer ik van de eigenschappen van mijn collega’s.”

Thomas_Traineeship-Mechanical-Engineering_bij_TT-Engineering

Hij fascineert zich over hoe verschillend werktuigbouwkundigen hun toekomst uitstippelen. “Sommige oud-klasgenoten gingen helemaal voor hun droombedrijf en vonden het fantastisch als dat lukte. Dan hoorden ze mij praten over detachering en dan vonden ze dat helemaal niks. Aan de andere kant denk ik ‘Maar goed dat wij verschillend zijn’. Ik hoorde hen dan praten over lang op één plek blijven, heel specialistisch worden in één ding en verder niks zien. Ik vind het juist fijn dat ik kan bijsturen in wat ik de komende maanden en jaren doe en dus niet ‘vastroest’. Andere oud-klasgenoten werken anderhalf jaar bij hun ‘droombedrijf’ en zijn nu toch in contact met een detacheerder om te ontdekken wat wel past. Dan zeg ik natuurlijk:

‘Je zou eens bij TT langs moeten komen!’.”

Waarom een traineeship?

“Ik volg het traineeship niet omdat ik dan over twee jaar op een bepaalde plek sta.” Door het Traineeship Mechanical Engineering kan Thomas verschillende ervaringen opdoen en op die manier ontdekken wat hem goed en minder goed ligt. “Daarnaast vind ik het een fijne manier om de stap van student Werktuigbouwkunde naar werkende te zetten en te blijven leren.” Volgens hem merk je als starter dat je een hoop praktijkervaring mist: “Je mag dan een HBO-denkniveau hebben, maar werken is echt wat anders. Je kennis in de praktijk toepassen en ervoor zorgen dat wat je uitdenkt ook daadwerkelijk klopt als het geproduceerd is, is een grote uitdaging.”

Toch heeft Thomas lang getwijfeld of hij het traineeship daadwerkelijk zou volgen. “Tijdens mijn studie duurden de meeste projecten zes tot acht weken. Het traineeship is twee jaar. Dan zit je ergens aan vast en dan wordt er verwacht dat je blijft. Ik kan daardoor veel twijfelen bij nieuwe uitdagingen. Maar als ik dan een beslissing neem, sta ik er vol achter en pakt het vaak nog goed uit ook. Inmiddels werk ik een jaar bij TT-Engineering en volg ik het Traineeship Mechanical Engineering. Van beiden zeg ik: ‘dit is wat ik wil’.”

Thomas is ondertussen steeds vaker geneigd in de boot te stappen als een nieuwe uitdaging de bocht om vaart. Volgens hem geeft elke overwinning vertrouwen om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Daarnaast is het niet erg als het een keer niet lukt: “Ik ontneem mezelf in ieder geval niet de kans dat een ervaring mij wél verder brengt. TT-Engineering biedt mij alle mogelijkheden om hierin ontdekkend te leren.”

Opbouw van het
Traineeship Mechanical Engineering

Het Traineeship Mechanical Engineering bij TT-Engineering duurt twee jaar. In die twee jaar zie je als engineer drie à vier bedrijven. Hier werk je 36 uur per week, waarnaast je nog 4 uur investeert in jouw traineeship. Dit zorgt ervoor dat trainees zelfdiscipline, het leren kennen en aangeven van grenzen en het hierover communiceren met opdrachtgevers kunnen oefenen. Thomas zegt daarover “Dat is wel lastig, want de opdrachtgever verwacht eigenlijk wel dat je 40 uur aan het werk bent. Als je er vier uur voor blokt dan kan dat ook wel. Alleen vind ik het zelf lastig om dat aan te geven. Een collega-trainee werkt gewoon een middag thuis, want als hij naar kantoor gaat, komt hij er niet aan toe. Ik ben daar wel jaloers op. Hij zegt het en doet het dan ook gewoon.”

De wekelijkse vier uren zet je onder andere in voor een projectopdracht, waar je samen met je mede-trainees aan werkt. “Daarbij moeten we altijd goed afspreken wat we verwachten van elkaar, wat we gaan doen en waar we naartoe werken. Als er geen deadlines zijn, is het lastig om het gedaan te krijgen.” Het project waar de trainees mechanical engineering aan werken is het bedenken van een machine die vaatwastabletten scheidt. Thomas vertelt: “Het is een interessante opdracht. Wij worden allemaal bij een andere opdrachtgever gedetacheerd. Iedereen neemt zijn eigen ervaring mee en daar ontstaan mooie concepten uit. Het wordt steeds praktischer en realistischer.”

Aanvullend wordt de ontwikkeling van de trainees ondersteund door diverse technische cursussen en soft skills trainingen. Elke trainee kan zelf bepalen welke technische cursussen bij zijn/haar ontwikkelwensen passen. “Inmiddels hebben we een cursus vorm- en plaatstoleranties afgerond. Dat is er één die je als starter in de werktuigbouw sowieso moet hebben gedaan. Je leert productietekeningen nauwkeuriger te maken, zodat wat je op tekening zet ook daadwerkelijk zo gemaakt wordt. Een tekening kan op veel manieren opgezet worden, waarbij het de kunst is om het zo duidelijk en voordelig mogelijk te houden. Tijdens mijn studie leerde ik wel 2D en 3D tekenen, maar écht tekenen leer je pas als je werkt.” Hij vervolgt: “Toen ik mijn eerste tekening in productie had laten gaan, bedacht ik mij dat het mooier en beter had gekund. Want zoals ik het teken, komt het er ook daadwerkelijk uit te zien. Ik heb ook weleens foutjes gemaakt, waarvan ik dacht ‘Ach dat is in de productie wel makkelijk op te lossen’. Toen kwam ik erachter dat het uren werk kost om iets aan te passen wat ik in een paar minuutjes heb gedaan. Dat moet je dan wel kunnen vertellen aan iemand die jouw fout moet oplossen. Dat is niet altijd even makkelijk of leuk, maar het is wel heel leerzaam.”

Thomas_Traineeship-Mechanical-Engineering_bij_TT-Engineering       Thomas_Traineeship-Mechanical-Engineering_bij_TT-Engineering

Thomas_Traineeship-Mechanical-Engineering_bij_TT-Engineering       Thomas_Traineeship-Mechanical-Engineering_bij_TT-Engineering

Ook wat betreft de manier van samenwerken en communiceren valt er nog veel te leren als je van de opleiding af komt. Thomas zegt daarover: “Ik ben bijvoorbeeld niet bang om kritisch te kijken en de waarom achter een werkwijze te vragen. Als iemand mij kan uitleggen waarom iets op een bepaalde manier gedaan wordt, dan heb ik er vrede mee. Maar als iemand mij geen uitleg kan geven en ik weet dat het op een andere manier beter kan, dan maak ik mij daar wel hard voor. Als je ervan overtuigt bent dat er iets met jouw visie gedaan moet worden, dan moet je ook nadenken over hoe je dit brengt.” In de soft skills trainingen die de trainees ontvangen, oefenen zij onder andere hoe zij hun ideeën overtuigend kunnen presenteren en collega’s mee kunnen krijgen.

Over de verschillende onderdelen van het Traineeship Mechanical Engineering zegt Thomas: “Het vult elkaar goed aan. Soms mis je bepaalde kennis in je dagelijkse werkzaamheden en daarvoor kan ik dan cursussen volgen via het traineeship. Stel ik wil meer weten over procestechnologie, dan heb ik daar kennis voor nodig en dat kan ik krijgen door middel van de technische cursussen.” Hij vervolgt: “Er is een wisselwerking tussen mijn dagelijkse werk en wat ik voor het traineeship doe. Op afstand kan ik beter reflecteren op waar ik in de 36 uur bij een opdrachtgever tegenaan loop, hoe ik dat in de 4 uur voor het traineeship kan toepassen en andersom. En een idee van een mede-trainee kan je op goede ideeën brengen die het werk bij het bedrijf waar je gedetacheerd bent weer verder helpt.”

Wat samenwerking met mede-trainees Thomas brengt

“Al vrij snel werd duidelijk dat wij allemaal verschillend zijn en dat er toch overeenkomsten zijn. We zoeken allemaal naar antwoorden als starter. Hoewel je een compleet andere achtergrond hebt, ga je toch dezelfde zoektocht aan.” Het doel van het traineeship is om van meerdere kanten ideeën, kennis en ervaring te delen en daardoor van elkaar te leren. Volgens Thomas zie je in de manier van samenwerken welke ervaringen iedere trainee meeneemt. “Vorig jaar werkte ik bij een bedrijf dat verwerkingsmachines voor de agrarische sector produceerde. Ideeën en werkwijzen hiervan heb ik als concept ingebracht. Het geeft vertrouwen om te zien dat iedereen zijn eigen inbreng heeft, ondanks de korte ervaring. Door dat met elkaar te delen, leer je van elkaars ervaring.”

Over Thomas zijn werkervaring

Thomas is in 2018 in dienst gekomen bij TT-Engineering. Inmiddels heeft hij een vast dienstverband, waar hij én wij erg blij mee zijn. Zijn eerste project duurde 11 maanden en dat vond plaats bij Schouten Agri Sorting Solutions. Daar werkte hij als Tekenaar/Constructeur, waar hij 3D en 2D tekeningen maakte voor de productie en montage van verwerkingsmachines.

Sinds twee maanden is Thomas Documentalist bij AWL-Techniek. Daar maakt hij handboeken van de machines die door AWL geproduceerd worden. Daarvoor heeft hij veel contact met diverse afdelingen, zoals Mechanical Engineering, PLC- en Robotprogrammeurs en de Montageafdeling. Thomas vertelt: “Dus eigenlijk moet ik de machine ontleden. Eerst verzamel ik alle informatie over hoe de machine werkt en waaruit deze bestaat. De informatie over alle onderdelen en processen voeg ik samen in een document. Dit stem ik vervolgens af met de afdelingen.”

De afdeling Documentatie is een opstapje naar de functie van Fluid Engineer, waar hij al de eerste stappen in heeft gezet. “Als Fluid Engineer teken je schema’s voor hydrauliek, pneumatiek en lasgassen. Daarvoor moet ik nog een hoop leren. Vorige week stond hier een mal, waar allemaal cilinders en actuatoren op zaten. Die moeten allemaal gekoppeld worden. Daar ga ik schema’s voor tekenen.” De functie is een nieuwe uitdaging voor Thomas: “Toen deze functie ter sprake kwam, zei ik: ‘Leg me maar uit wat het is en dan maak ik daarna een beslissing. De keus voor Fluid Engineering maakte ik, omdat ik gewoon wil kijken of het mij ligt of niet. Ik heb geen ervaring in deze tak en dat ga ik in de toekomst wel nodig hebben. Ik ben gemotiveerd en ga mijn best doen om zo veel mogelijk te leren en toe te voegen aan het project. Daar ligt de uitdaging ook, want de looptijd van projecten is relatief kort.”

Thomas_Traineeship-Mechanical-Engineering_bij_TT-Engineering