PARTTIME WERKEN
ALS ENGINEER

De voor- en nadelen op een rij

Onze Nederlandse voorliefde voor parttime werken. Waar komt die toch vandaan?

Wij Nederlanders spannen de kroon als het gaat om parttime werken. Zeker in vergelijking met andere EU-landen, ligt bij ons het percentage aanzienlijk hoger. Er zijn zelfs landen waar parttime geen optie is; het is fulltime of niets. Waar dat percentage vroeger voornamelijk bestond uit vrouwen in een bepaalde leeftijdscategorie, neemt nu ook het aantal mannen toe dat aangeeft te willen werken in een parttime dienstverband. Ook in een technische werkomgeving als in de engineering – waarin van oudsher meer mannen dan vrouwen werkzaam zijn – rukt het parttime werken steeds meer op. Wat zijn de mogelijkheden en wat zijn de voordelen van parttime werken als engineer versus fulltime werken? En wegen die voordelen op tegen de nadelen? In deze blog verkennen wij die vragen.

De cijfers op een rij

In het eerste kwartaal van 2022 waren er in Nederland ruim 9,4 miljoen personen van 15 tot 75 jaar betaald aan het werk. Van alle werkenden in het eerste kwartaal werkten er 4,5 miljoen in een parttime en 4,9 miljoen in een voltijd dienstverband. In vergelijking met andere EU-landen kent ons land daarmee het hoogste percentage parttimers, namelijk 45%. Zwitserland, Engeland, Duitsland en Frankrijk volgen op gepaste afstand met percentages tussen de 30% en 40%. Ook geen nieuws: van het aantal parttimers – zowel in Nederland als in de EU – bestaat een groter deel uit vrouwen.

Diverse bronnen: zie CBS

Nederland versus EU:
Kampioen deeltijdwerken

Vrouwen én mannen in Nederland zijn kampioen deeltijdwerken. Bijna een kwart van de mannen en bijna driekwart van de vrouwen van 20 tot 65 jaar werkt parttime. In alle andere lidstaten van de EU heeft juist de meerderheid van de werkende vrouwen een voltijdbaan. In Oostenrijk en Duitsland, waar de arbeidsdeelname van vrouwen ook relatief hoog is, werkt net iets minder dan de helft parttime. Onder Bulgaarse vrouwen (en mannen) komt een parttimebaan het minst voor.

Verschuiving in werk-privé balans

Dat wij Nederlanders vrije tijd en ons privéleven erg belangrijk vinden, blijkt dus wel uit bovenstaande cijfers. En zoals wij eerder zeiden, ook in de engineering zien wij een verschuiving in het denken over de gewenste invulling van de (werk-)week. Dat is alleen al merkbaar tijdens sollicitatiegesprekken, waar ons steeds vaker naar de mogelijkheden van parttime werken als engineer wordt gevraagd door de kandidaten. Ook diverse databanken met vacatures bieden meerdere mogelijkheden om, naast de fulltime mogelijkheid van een 40-urige werkweek, als engineer in een parttime constructie aan de slag te gaan. Dat past bij de overtuiging die onder veel (jongere) mensen leeft, namelijk dat het leven uit meer bestaat dan alleen werk. Zolang mensen hun levensonderhoud kunnen financieren, wordt de keus steeds vaker gemaakt om niet fulltime te werken en daarmee ‘vrije tijd te kopen’.

Parttime werken als engineer:
Rozengeur en maneschijn?

Veelgehoorde argumenten om parttime te gaan werken, zijn:

  • dat zo flexibiliteit wordt gecreëerd in de indeling van de werkweek;
  • dat parttime werken meer rust geeft in de werk-privé balans;
  • dat er op deze manier ruimte wordt gecreëerd voor vrijwilligerswerk, een eigen bedrijf of een bijzondere hobby.

 
Nu zijn er veel voordelen verbonden aan parttime werken, maar is het niet alleen rozengeur en maneschijn wanneer je kiest voor een deeltijd constructie. Open deur is dat je, met dat je minder uren werkt, minder geld verdient. Ook een belangrijke afweging is of een parttime dienstverband past bij de professionele ontwikkeling die jij voor ogen hebt. Parttime werken hoeft niet perse ten koste van jouw carrière te gaan en betekent zeker niet dat je minder toegewijd bent dan jouw fulltime werkende collega. Maar, als je dezelfde groei wilt doormaken als jouw fulltime collega’s, dan vraagt dat wel een ander niveau van inzet, pro activiteit en oog voor jouw ontwikkeling.

Ramón:

“Als engineer werk ik 34 uur per week aan mooie projecten, waarbij ik ook de projectplanning doe. Die 34 uur verdeel ik over 4 dagen van 8,5 uur. In dat rustige half uurtje extra kan ik nog even knallen, voordat ik afsluit. Mijn vrije dag besteed ik aan werk voor onze geloofsgemeenschap, klusjes in huis en een tandarts- of garagebezoek. Ook houd ik meer tijd over om samen met mijn vrouw te besteden!”

Dennis:

“Ik werk op dit moment 40 uur in de week. Er is altijd voldoende te doen in de uitdagende projecten waar ik aan werk, dus die tijd krijg ik makkelijk vol. Toch ga ik volgend jaar over op een 36-urige werkweek. Daardoor kan ik elke 2 weken een dag vrij nemen, om meer tijd aan mijn hobby’s te besteden.”

Chiel:

“Ik werk 24 uur per week bij TT-Engineering als engineer. De overige 2 werkdagen heb ik hard nodig om te kunnen timmeren aan mijn eigen bedrijf: 3D Medical Support BV. Hoewel mijn eigen bedrijf goede resultaten boekt, is de omzet nog niet voldoende om hier voltijd mee aan de slag gaan. TT-Engineering biedt mij de flexibiliteit om te kunnen werken aan mijn droom, vanuit een stabiele basis en terwijl ik nóg meer kennis en vaardigheden opdoe.”

Erik:

“Al sinds ik van school ben, dat is alweer bijna 20 jaar, werk ik 40 uur in de week. En het bevalt me nog uitstekend. Misschien omdat ik niet anders gewend ben. Mijn werkuren vallen samen met de vrije uren van mijn vrouw en andersom. Ik kan het fulltime werken dan ook goed combineren met mijn privéleven en zie dan ook geen reden om minder te gaan werken.”

Wout:

“Ik werk momenteel nog fulltime, maar vanaf volgende maand ga ik naar 32 uur in de week. Ik heb hiervoor gekozen om meer tijd voor mijn hobby’s en voor mezelf te hebben, maar ook omdat ik als alleenstaande het huishouden niet altijd gedaan krijg, nu ik nog fulltime werk. Ik hoop natuurlijk dat minder werken goed gaat bevallen, maar dat kan ik nu nog niet zeggen.”

3 belangrijke tips voor parttime werkende engineers

(1) Ga planmatig te werk en wees daarin gedisciplineerd
Wil je in minder beschikbare uren hetzelfde bereiken op professioneel gebied en dezelfde kansen geboden krijgen? Dan vraagt dat om toewijding én discipline. Het vraagt om een gerichte planning van jouw werk, zodat je dit in minder beschikbare tijd gedaan krijgt. Denk dus bewust na over wat je wilt met jouw carrière. Realiseer jezelf tot slot dat jouw ontwikkeling wat meer tijd kan kosten als je minder vlieguren maakt, dan wanneer je fulltime werkervaring opdoet

(2) Stel grenzen
Ook belangrijk is dat jij je grenzen en ‘eigen’ tijd bewaakt en afbakent. Op de dag dat jij als parttimer vrij bent, zijn jouw collega’s wel aan het werk. Stel, zij hebben een vraag die niet kan wachten. Neem je dat telefoontje dan op of beantwoord jij die ene belangrijke mail? En wat als dit niet één of twee keer, maar wekelijks gebeurt? Ben jij dan bereikbaar of niet? En hoe ga jij om met deadlines die op korte termijn jouw volledige inzet vragen? Het bewaken van jouw eigen grenzen en vrije tijd is een extra uitdaging bij een parttime dienstverband, die ook stress kan veroorzaken. Geef daarom duidelijk aan wat jij ok vindt en of, wanneer en hoe je bijvoorbeeld wel of juist niet bereikt wilt worden.

(3) Manage verwachtingen
Tot slot hoort bij een parttime dienstverband ook een kleiner takenpakket. Soms is het echter in de praktijk zo dat jij net zoveel op je bord krijgt als jouw fulltime werkende collega’s. Dit vraagt om een nauwkeurige afstemming van de verwachtingen en workload. Niet alleen met jouw Teamleider Engineering, maar ook met jouw directe collega’s. Wij vergeten soms om vanuit het perspectief van de ander te kijken. Het perspectief van een fulltime engineer kan zijn: ‘dat kan er nog wel bij’. Door duidelijk te zijn over wat op jouw bordje past en wat niet, voorkom je miscommunicaties en irritaties en verbeter je de samenwerking met jouw collega’s.

Hoe blij zijn werkgevers in de techniek met parttime dienstverbanden?

In alle eerlijkheid: werkgevers in de techniek zijn blij als jij fulltime beschikbaar bent als engineer. Er heerst schaarste op de arbeidsmarkt en er is een tekort aan technisch gekwalificeerde mensen, ook zonder dat rekening wordt gehouden met jouw eventuele parttime wensen. Sterker nog: Een deel van de schaarste op de arbeidsmarkt en de werkdruk bij organisaties in de techniek is te herleiden naar de belangstelling voor parttime dienstverbanden. Fulltime dienstverbanden zouden het tekort en de werkdruk deels kunnen oplossen. Daarnaast is het makkelijk(er) om jou als fulltimer toe te wijzen aan projecten, omdat er geen rekening gehouden hoeft te worden met aanvullende afspraken of vrije momenten. Uiteindelijk is dit natuurlijk gunstiger voor de doorlooptijd van een project.

Aan de andere kant:

Het welzijn van medewerkers heeft een steeds prominentere plek ingenomen in bedrijfsculturen. Bij TT-Engineering in ieder geval wel. Met kernwaarden als flexibiliteit, openheid en betrokkenheid maakt TT-Engineering ruimte voor de wensen en verwachtingen van iedere engineer. Wij willen engineers in staat stellen om tot creatieve en innovatieve oplossingen te komen. Dat doen wij onder andere door in hun ontwikkeling te investeren, maar ook door in gesprek te blijven over hoe wij hen optimaal kunnen faciliteren in hun werk – privé balans. Zeker als dit betekent dat een paar uur minder in de week hen succesvoller maakt. In dat geval maken wij ruimte voor parttime werken als engineer. Wij willen niet dat technisch potentieel verloren gaat door stroeve, traditionele invulling van werktijden en werkplekken.

Wij zien juist graag dat technisch talent op het juiste moment, op de juiste plek ingezet wordt. Onze drive is maatwerk te leveren in de zoektocht naar de optimale match. Met de inzet van zowel fulltime als parttime engineers maken wij samen met onze opdrachtgevers ontwikkeling in de technische sector mogelijk!

Benieuwd wat een carrière bij TT-Engineering je nog meer brengt?
Wij verkennen graag samen met jou de (on)mogelijkheden.
Bekijk onze vacatures