“Een goede engineer
is in mijn ogen
een luie engineer”

 

Over Mathijs

Een leuke binnenkomer is deze quote wel, vindt onze goedlachse collega Mathijs. Al haast hij zich het uit te leggen: “Als engineer ben je op een slimme manier op zoek naar de meest efficiënte manier om een bepaalde klus of ontwerp te realiseren. Dat heeft natuurlijk niets met lui zijn te maken, maar wel met goed nadenken over efficiency”. Met een lach: “Dat is dus mijn engineeringsmotto. Daarnaast houd ik ervan om alles wat ik doe met een lach en een grap te doen en tegelijk wel op een serieuze manier met mijn vak bezig te zijn”.

Beroepskeuze: weten wat je wilt?!

“Mijn interesse in techniek is eigenlijk geleidelijk ontstaan. Als kind was ik veel buiten te vinden. Wij woonden aan de rand van een dorp, dus ik had volop de ruimte om te knutselen en hutten te bouwen. Toen ik op de middelbare school zat, was er zo’n verplichte beroependag, waarbij ik mij toevallig in had geschreven voor werktuigbouwkunde. Ik hield altijd al van knutselen en van bezig zijn, dus dacht; ‘ach, waarom niet’. Ik had nog geen idee wat ik voor vervolgstudie wilde doen. Tijdens de presentatie over de studie werd ik helemaal enthousiast! Ik zat destijds op de havo en had nog wiskunde A in mijn pakket. Na die dag ben ik – terwijl het keuzemoment al een half jaar achter ons lag en de eerste tentamens al waren geweest – naar mijn coördinator gestapt met de vraag of ik nog kon switchen naar wiskunde B en natuurkunde, een Natuur & Techniek profiel dus. Zij reageerde toen verbaasd, maar heeft dat geregeld, toen ik uitlegde waarom. Ik heb de tentamens daarna ingehaald en ben met Natuur & techniek van de middelbare school gegaan. Vervolgens startte ik met de opleiding werktuigbouwkunde aan Hogeschool Windesheim in Zwolle. Ik denk dat als ik mij die dag niet had ingeschreven voor werktuigbouwkunde, de kans groot zou zijn dat ik nooit in de techniek terecht was gekomen”.

Afstuderen met fijne begeleiding

“Als afstudeeropdracht heb ik voor een toonaangevende leverancier van apparatuur voor het afhandelen van ladingen op de weg, een frame her-ontworpen voor een verrijdbare autolaadkraan. Het toenmalige exemplaar was te duur. Daarom was mij gevraagd om een minder duur exemplaar te ontwerpen, dat wel voldeed aan de sterkte-eisen. De opdrachtgever wist nog niet zo goed waar ze naar toe wilden werken. Het door mij ontwikkelde frame is als afstudeerproject beoordeeld, al moest er toen nog wel een verbeterslag overheen. Een volgende afstudeerder is aan de hand van mijn input daarmee verder gegaan. Uiteindelijk is ons voorstel ook daadwerkelijk in productie genomen. Tijdens het afstuderen, vond ik de begeleiding vanuit TT-Engineering echt fijn. Arco hielp mij tijdens het afstuderen met de technische inhoud van mijn verslag en presentatie. Omdat hij voor Windesheim Zwolle de functie bekleed als panellid weet hij welke dingen belangrijk zijn en kon hij mij voorzien van goede feedback. Ook Karen hielp door taalkundig feedback te geven.”

Eerste kennismaking met TT-Engineering

“Op mijn opleiding werktuigbouwkunde werden projecten opgezet, daarbij was TT-Engineering medeorganisator. In het tweede studiejaar was ik – niet al te goed voorbereid – met mijn projectgroep een dag op de tekenkamer van TT-Engineering in Zwolle om te ‘solliciteren’ voor een projectopdracht. Op de vragen die ons werden gesteld, hadden we niet of nauwelijks antwoord. We vonden het allemaal maar erg serieus, wat achteraf natuurlijk aan onszelf lag. Die dag stonden we echt een paar keer met onze mond vol tanden. Dat weet ik nog goed. Gelukkig stond deze eerste kennismaking een samenwerking op een later moment niet in de weg…”

Over onze afstudeerbegeleiding

Hoe het balletje dan toch
ging rollen…

“Ik voetbal al mijn hele leven. Toen ik in het vierde jaar op Windesheim zat, dronken we op zaterdag een keer een biertje op de voetbalclub. Toen kwam de broer van onze keeper naar mij toe, die bij TT-Engineering werkte. Hij vroeg me of ik al een afstudeeropdracht had en nodigde me uit een keer op gesprek te komen. Dat heb ik gedaan, waarna een gesprek volgde. Ik kreeg tegelijkertijd ook iets aangeboden bij een organisatie in mijn woonplaats die zich bezighield met pneumatiek. Al leek me dat een erg leuke opdracht, koos ik toch voor TT-Engineering. Zij hebben ervaring met het begeleiden van afstudeerders, dat merk je tijdens je kennismaking en dat gaf me een goed gevoel.”

“Tijdens het afstuderen, stond Arco op een keer aan mijn bureau. Er volgde een goed gesprek waarbij ik een baan kreeg aangeboden. Toch gaf ik aan eerst met andere bedrijven in gesprek te willen ter oriëntatie. Die gesprekken kwamen inderdaad, waaronder ook andere ingenieursbureaus en detacheringsbureaus. Bij andere partijen voelde het echter meer alsof ik een nummertje was. Het kleinschalige, toegankelijke van TT-Engineering, in combinatie met dat zij kennis echt willen binnenhalen én vasthouden, was voor mij doorslaggevend. TT-Engineering spreekt uit dat ze hopen dat je zo lang mogelijk blijft. Daar wordt ook echt in geïnvesteerd en dat waardeer ik enorm. Nu ik er werk, merk ik nog steeds betrokkenheid door de periodieke gesprekken met mijn accountmanager. Ook qua salaris is een goed gesprek mogelijk, waarbij je ook eerlijk wordt beloond naar je prestaties.”

Huidige opdracht

“Ik versterk momenteel de engineeringsafdeling van Lubo Recycling Solutions in Emmen. Een machinebouwer voor recycling installaties, dat een aantal jaren geleden is overgenomen door Bollegraaf. Er lopen daar zo’n 15 engineers rond. Leuk detail: omdat de samenwerking met TT-Engineering zo goed bevalt, zijn er in korte tijd 5 van onze engineers aangehaakt bij projecten van Lubo!”

Hoe het begon

“Het project bij Lubo begon voor mij met het uitwerken van een trechter op een machine. Stel je voor: je hebt een hele rits aan transportbanden met daartussen scheidingsmachines. Die zijn redelijk standaard. Maar, daartussen zit het trechterwerk dat bepaalt hoe het materiaal van de ene naar de andere machine wordt geleid. Hoe komt dat er uit en hoe zet je dat op? Dat zijn vragen waarmee ik me bezighoud.”

Mathijs' rol

“Ik werk hier nu ruim een jaar, waardoor ik meer de kans krijg om de lead te pakken voor de kleinere projecten met minder machines. Ook werk ik aan een groter project, samen met een wat oudere en ervaren engineer. Hij doet de ‘layout’, dus overlegt met de klant en andere partijen die machines leveren. Ik ben voor een aantal andere engineers aanspreekpunt over hoe zij het trechter- en constructiewerk uit moeten werken.”

Werkervaring tot nu toe

“Bij Lubo vindt ook de assemblage intern plaats, naast dat er een lasserij en snijderij zijn. Een aardig groot bedrijf dus! Ikzelf vind dat juist zo leuk aan het werken in de techniek: je bedenkt en ontwerpt iets en ziet dit vaak ook echt concreet worden.”

“In principe werk ik hier tot eind oktober 2022, al wil Lubo wel dat ik nog langer blijf. Aan de ene kant is dat prima, want het bevalt me goed. Anderzijds heb ik niet voor niets voor een projectgericht ingenieursbureau gekozen, dus ik kijk ook wel uit naar een nieuwe uitdaging. Zo zou ik graag een keer een project willen doen voor onze opdrachtgever Masévon in Hardenberg . Dat is een compleet andere tak van sport. Zij houden zich bezig met fijne mechanica. Hoewel de grove mechanica mij erg goed bevalt, wil ik mij ook in fijne mechanica bekwamen. Die afwisseling en diversiteit aan opdrachten is waarom ik voor projectmatig werken gekozen heb. Zo kan ik ontdekken wat ik echt leuk vindt en krijg ik de mogelijkheid om mij op verschillende punten te ontwikkelen als engineer”.

Werkervaring tot nu toe

“Voordat ik bij Lubo aan de slag ben gegaan, heb ik ruim 1,5 jaar gewerkt aan projecten voor Apollo in Coevorden, als Mechanical Engineer. Toen ik daar al even werkte, kwam de vraag of ik daarbij deels sales engineering wilde oppakken. Dat leek me wel wat! Zo verdeelde ik mijn tijd als Mechanical en Sales Engineer. Het gesprek met klanten en het bedenken van custom oplossingen, was heel leerzaam en leuk om te doen. Ook het project wat ik daar hielp ontwerpen, een zogeheten side gripper voor begeleiding van bepaalde verpakkingen op verticale transportbanden, was echt puzzelen voor gevorderden. Wat het leuk maakte, was dat je echt ontwerpkeuzes moest maken. Een ervaren engineer is met zulke projecten bezig op grote schaal, ik mocht er op kleine schaal ook aan snuffelen. Een leerzame en mooie ervaring!”

“Voor beide opdrachtgevers heb ik best lang gewerkt, binnen het kader van ‘projectmatig werken’. Dat vond ik eigenlijk juist wel fijn. Mij bood het de kans om me echt in te graven. Zo leerde ik ook de mensen kennen en kon ik me echt bewijzen. Dat lijkt me wel lastiger bij korte projecten die maar een paar maanden duren. Ik merk wel dat, door op locatie van opdrachtgevers te werken, ik mijn TT-collega’s soms nog steeds niet zo goed ken als ik zou willen. Zeker tijdens en na de coronapandemie. TT-Engineering biedt wel de ruimte om regelmatig een project op het interne engineeringsbureau te doen in Zwolle, Enschede of Noord-Brabant. Zo kun je er als engineer ook voor kiezen om meer contact met je TT-collega’s op te bouwen. Gelukkig worden er nu weer volop uitjes en events georganiseerd, waardoor wij elkaar weer meer kunnen ontmoeten.”

Op het verlanglijstje qua ontwikkeling

“Ik vind het belangrijk mijzelf steeds verder te ontwikkelen en uit te dagen. Dat startte al met het Engineering Traineeship van TT-Engineering dat ik volgde toen ik net in dienst was. Ik heb verder niet echt een verlanglijstje, los van de huidige wens om me door te ontwikkelen in de fijne mechanica. Wel probeer ik jaarlijks zoveel mogelijk relevante cursussen mee te pakken. Zo ben ik in oktober 2022 gestart met een 3-daagse FEM-cursus. TT-Engineering biedt daar veel mogelijkheden voor. Ik vind het leuk om met mensen in contact te zijn en hoef niet alleen achter mijn scherm te zitten, druk bezig met het ontwerpen van dingen. Ooit wil ik denk ik ook meer de lead/ management kant op. Het overkoepelende, het in contact zijn met mensen en die verbindende rol, dat lijkt me echt mooi. Vanuit TT-Engineering heb ik, om mij hierin te ontwikkelen, de cursus Technisch Projectengineer gevolgd. Als vervolg op deze cursus, zijn er nog twee aansluitende cursussen. Deze lijken mij interessant om nog te gaan volgen”.

Nieuwsgierig naar ons traineeship?

Een fijn team is het halve werk…

“Dat vind ik zo belangrijk! Je kunt wat mij betreft wel heel leuk en technisch diepgaand werk hebben. Maar met een team dat niet goed geolied is, zul je dan al snel het plezier in je vak zien afnemen. Niets is leuker dan samen met je collega’s een mooi project te draaien en het vervolgens tot leven te zien komen als tastbaar product. Dat is toch fantastisch?!”

Mathijs-Medior-Engineer-bij-TT-Engineering