Jaap:

Jaap maakt onderdeel uit van het TT-team sinds het afronden van zijn studie in 2019. In de jaren daaropvolgend heeft hij al aan diverse projecten gewerkt.

Hoe ben jij bij TT-Engineering terecht gekomen?

“Het begon voor mij met de bewuste keuze voor een theoretisch afstudeeronderzoek. Een praktische afstudeerstage, wat meer voor de hand liggend bij de HAN waar ik heb gestudeerd, had minder mijn voorkeur. Het tekenen en ontwerpen, natuurlijk part of the job, had ik voor mijn gevoel namelijk al wat meer onder de knie. Daarom vond ik het juist interessant om af te studeren met het doen van een inhoudelijk onderzoek. Grappig detail is dat niet alle hogescholen hierin dezelfde insteek hebben. Bij de ene opleiding kies je bijvoorbeeld ook veel bewuster voor een bepaalde afstudeerrichting dan bij de andere”.

Jaap keek in eerste instantie naar een beschikbare plek bij MechDes Engineering, een organisatie die hij al kende, omdat hij daar eerder stage had gelopen. Toen zo’n onderzoeksstage daar niet beschikbaar leek, wendde hij zich tot TT-Engineering. “Ik kende TT-Engineering al van het feit dat ik Arco al kende van zijn eerdere periode bij MechDes”. Bij TT-Engineering worden elke afstudeerperiode nieuwe opdrachten geformuleerd. Zo blijven de onderwerpen actueel, zijn de onderzoeken van toegevoegde waarde en is er ruimte voor afstudeerders om inbreng te hebben op het type opdracht. Toen bij TT-Engineering een meer theoretische opdracht beschikbaar bleek te zijn, was de keuze snel gemaakt.

Over het afstudeeronderzoek

“Ik heb bij TT-Engineering in zes maanden onderzoek uitgevoerd naar de belastbaarheid van een aantal onderframes van vrachtwagens voor Norba Afhaalcontainers. Ik heb daarvoor een parametrisch rekenmodel opgesteld, wat ook bij ons is gebruikt om een aantal van die frames verder uit te werken. Het onderzoek ging er om dat er nu een nieuw frame voorhanden was, wat echter wel steeds opnieuw moest worden doorgerekend, terwijl het eigenlijk altijd hetzelfde frame is. Dat is met de komst van het parametrisch rekenmodel anders geworden. Gelukkig speelde het in de pre corona-tijd, waardoor ik volledig intern heb mee kunnen draaien”.

“Na afronding van deze mooie opdracht kreeg ik het aanbod te blijven in het externe team van engineers en die kans heb ik aangegrepen. Leuk trouwens om te vertellen dat ik drie dagen voor de zitting van mijn afstudeeropdracht mijn eerste externe klus kreeg. Een kleine en relatief simpele hoor. Ik tekende wat extra dingen en zorgde in het team voor benodigde versterking. Mensen die mijn CV echter zien, vragen nu bijna altijd wat voor verhaal daar achter zit en of dat wel helemaal goed is gegaan, vanwege de korte duur van het project.”

Zo ziet mijn werkdag eruit:

Als ochtendmens begin ik graag vroeg, zo rond 7.30 uur. Tot de lunchpauze ben ik voornamelijk bezig met tekenen. Ik teken veel verschillende dingen. Momenteel houd ik mij bezig met een compact kraan. Dit is een nieuw model dat op een aantal punten nog moet worden aangepast. Dat doe ik aan de hand van de aanpassingslijst, die bestaat uit de verbeterpunten die binnen komen na testen en door de opbouw van de lijn. Doel is dat het dan beter en naar behoren werkt. Eigenlijk puur ontwikkelingswerk dus.

Natuurlijk loop ik daarbij ondertussen met regelmaat naar de werkplaats of ben ik van mijn plek om even bij te praten of te overleggen met andere engineers. Zo blijf ik aangesloten op ‘mijn’ project. Soms neem ik ook een kijkje bij de machine, want de praktijk is vaak weerbarstiger dan hoe het eruit ziet op papier. Daarna is het lunchtijd. Na de lunch staat er vaak een voortgangsoverleg op de agenda waarbij we met de lead engineer alle vragen doornemen. Daarna kan ik verder met mijn werk tot het eind van de dag.

Bij mijn huidige opdrachtgever zit ik nu 5 maanden. Na de jaarwisseling loopt de opdracht af en ga ik weer voor een tijdje naar MechDes, waar ik deel uitmaak van het team ‘vliegende keep’, dat inspringt bij onderbezetting of drukte.

Qua persoonlijke en professionele ontwikkeling volg ik daarnaast diverse cursussen die samenhangen met het volgen van het Traineeship bij TT-Engineering of cursussen die gericht zijn op het verdiepen van kennis over onderwerpen die mijn interesse hebben. Ik vind het belangrijk om up to date te blijven over wat speelt in mijn vakgebied en dat gaat vaak verder dan de kennis die je op school hebt opgedaan.

Een steile leercurve, veel uitdagingen en de ruimte om het eens anders aan te pakken?
Informeer naar ons Traineeship!

Waarom werk je bij TT-Engineering?

“Hoe je het ook wendt of keert, je komt bij een nieuwe opdracht altijd binnen als die extra kracht. Jij bent die benodigde extra capaciteit of die engineer met specifieke kennis die grotendeels van achter de computer zaken ontwerpt en tekent. Het ligt dan een beetje aan de opdracht hoeveel je daarnaast nog kan doen. Denk ook aan praktische dingen, zoals in de werkplaats lopen of het uitvoeren van onderzoek.

Ontwerpen hoort onlosmakelijk bij ons vak, maar de combinatie van verschillende werkzaamheden maakt een opdracht meer of minder leuk. Een van de redenen dat ik voor dit vak heb gekozen, is echt die afwisseling. Zowel inhoudelijk als in het contact met diverse opdrachtgevers.

Ik vond het aan het eind van mijn studie lastig een keus te maken voor een bepaalde branche, omdat ik alles wel leuk vond. Daardoor maakte ik de bewuste stap om bij een ingenieursbureau aan de slag te gaan dat aan meerdere projecten, in diverse branches werkt. Ik wilde alle opties open houden.

Zolang ik niet elke dag hetzelfde hoef te doen, ben ik een heel blij mens. TT-Engineering biedt mij die variatie, waarbij ik kan ontdekken wat ik echt leuk vindt. Als je mij nu de vraag stelt of ik wil specialiseren of wat meer generalist wil blijven, dan heb ik daarop nu nog geen antwoord, maar dat komt vanzelf in de setting die TT-Engineering biedt, waarbij je steeds weer je bijdrage levert aan een ander project. Mooi toch?”

Productielijnen voor industriële bakkerijen

Eén van de projecten waar Jaap aan gewerkt heeft, was de engineering van delen van een broodbaklijn voor een Finse klant van één van onze opdrachtgevers. Jaap: “In deze lijn werd het deeg onder andere op een transportband geplaatst, verdeeld, met meel bestrooid en uiteindelijk in een rijskast geplaatst.”

Lees hier over het project
Word jij de nieuwe collega van Jaap?
Bekijk onze vacatures!