Als Engineer werkt Ramón bij ons ingenieursbureau in Zwolle sinds 2018. Hij heeft ons Engineering Traineeship gevolgd en werkt aan diverse, uitdagende projecten. “Het mooie aan werken in de techniek is dat je samen tot resultaat komt. Geen dag is hetzelfde!”
Na het volgen van mijn studie studeerde ik af bij een grote leverancier in laad- en lossystemen. Ik vond het daar leuk. Zo leuk dat ik toen heb gevraagd of ik erna niet kon blijven. “Ja, dat kan wel”, was toen het antwoord, “maar eigenlijk wordt alle engineering gedaan door TT-Engineering”. De collega die er destijds zat, bleek dus ook gedetacheerd te zijn en niet in vaste dienst van de opdrachtgever. Daar kwam ik toen pas achter. Vervolgens ben ik in gesprek gegaan, waarna ik kon starten bij TT-Engineering en tegelijk daar aan de slag bleef. Grappig eigenlijk, hoe dat is gelopen. Het is in dat opzicht ook geen bewuste keus vooraf geweest om aan de slag te gaan via een projectgericht ingenieursbureau als TT-Engineering.
Toen ik nader kennismaakte met het TT-team, viel mij wel direct de leuke sfeer op, zowel op de werkvloer als tussen de collega’s. Dat vind ik echt heel belangrijk en dat stimuleerde mij dus ook om deze keus te maken. Ook worden er volop doorgroeimogelijkheden geboden. Daarnaast vond ik het prettig om bij de opdrachtgever waar ik ook afgestudeerd was te kunnen blijven, naast dat ik andere projecten zou gaan doen. Een win-win dus, waar ik nog steeds blij mee ben.
Automotive, de opleiding die ik heb gevolgd bij de HAN, kun je zien als de opleiding Werktuigbouwkunde met een sausje van autotechniek. Dat merk je aan de opdrachten die je krijgt. Je doet kennis op die je vanuit de werktuigbouwkunde toepast op auto’s. Voor mij lag deze keuze als autofreak redelijk voor de hand. Ook heeft mijn vader dezelfde achtergrond, daar kreeg ik wel veel van mee. Het mooist aan werken in de techniek vind ik dat je samen tot een resultaat komt, er met elkaar de schouders onder zet. Er zijn genoeg slimme techneuten die het in hun eentje willen doen, maar dat is iets wat mij niet trekt. Ik ben met mijn huidige werkzaamheden en de (gedane) projecten overigens veel breder bezig dan alleen in de Automotive branche en dat bevalt prima.
Ik ben in 2018 begonnen bij TT-Engineering als junior engineer. Ik startte met 3 anderen met het traineeship, waarbij ik onderdeel uitmaakte van de 1e lichting. Een waardevolle combinatie van hard en soft skills! Je wordt eigenlijk als afstudeerder toch in het diepe gegooid na je opleiding. Het traineeship bood een mooie basis, die ondersteunend en vormend was aan de kennis die je tijdens je studie hebt opgedaan. Grappig trouwens dat je dan in aanraking komt met andere inzichten of methodes omdat iedereen in het groepje een andere studie had gevolgd. Dat schept verbreding van je eigen kennis. Tegelijk leer je nieuwe collega’s kennen waarmee je dat traject doorloopt. Zie het als een heel uitgebreide kennismaking.
Inmiddels ben ik als medior engineer volop bezig met mijn vak. Soms pak ik een relevante cursus mee, maar voor nu heb ik geen training of opleiding op het oog die ik graag wil volgen. Ik ben nog steeds werkzaam voor de opdrachtgever waar ik destijds startte. Daar houd ik mij nu – grotendeels vanuit kantoor Zwolle – bezig met de wekelijkse planning. Dit doe ik in overleg met mijn collega Jurgen, die daar intern zit. Ook begeleid ik lopende projecten en werk ik nieuwe collega’s in. We zijn vanuit TT-Engineering met 4 engineers aan de slag bij deze opdrachtgever. Door de jaren hebben wij in vertrouwen zo al veel engineeringskennis opgebouwd en geborgd!
Als ik op maandag op kantoor kom, maak ik eerst de planning. Daarvoor haal ik de planning op, deze zet ik in ons eigen schema. Ook check ik bij de andere collega’s waar zij mee bezig zijn en wat er allemaal loopt. Dit stem ik vervolgens af met Jurgen (collega die intern zit) in een videocall. We bespreken dan bijvoorbeeld ook wat er nog boven is gekomen vanuit de werkplaats.
In mijn rol begeleid ik nieuwe collega’s en ben ik aanspreekpunt voor vragen. Ik ben daarom zelf minder bezig met de lopende projecten. Er is altijd wel wat en dat maakt het wat mij betreft juist lekker afwisselend. De planning kent veelal kortlopende projecten van 3 à 4 dagen per week. Iedere week maak ik ook een totaal andere planning.
In de afgelopen jaren heb ik samen met collega Bert, Teamleider Engineering, echt gebouwd aan het vormen van een team, waarbij we van elkaar weten waar de ander ook mee bezig is. Dat gaat verder dan alleen projecten afwerken in je eentje. Daarom hebben we wekelijks op dinsdag een voortgangsoverleg. We bespreken wat de projecten zijn, waar we met elkaar mee bezig zijn en delen te bespreken punten. Het kan ook gaan over een inhoudelijk onderwerp als de standaardisatie van bepaalde modellen. Belangrijkst is dat iedereen op de hoogte is. Dat werkt goed. Zo spreken we elkaar sneller aan, kunnen we elkaar beter helpen en is het makkelijker om je vraag te stellen. De meeting met het team is dus echt de rode draad door de week.
De overige dagen ben ik bezig met de begeleiding van nieuwkomers of stagelopers, met het voorbereiden van de planning voor de komende week en het ophalen van informatie. Daarnaast ben ik op vrijdagen niet aan het werk, dus dan is de week snel voorbij.
Ook al ben ik er min of meer ingerold, ik heb wel bewust gekozen voor het kleinschalige en de prettige werksfeer. Het is een open en leuk team, waarbij het feit dat je niet heel groot bent juist bijdraagt aan een geborgen gevoel. Het maakt dat je een team vormt en elkaar als collega’s echt kent. Daarnaast kun je aangeven wat je zelf wilt qua ontwikkeling en wordt daar in mijn ervaring ook naar geluisterd. Ook toen ik kenbaar maakte vier dagen per week te willen werken, iets wat nog niet direct gangbaar is in de engineeringswereld, werd daar niet moeilijk over gedaan. Ik vind het fijn dat je op die manier de vrijheid krijgt je eigen keuzes te maken.
Als het je aanspreekt teamgericht bezig te zijn en wanneer je houd van de nodige afwisseling in je werk, dan is het zeker interessant bij ons te komen werken! Natuurlijk zijn er ook projecten waarbij je als engineer alleen bezig bent. Wat ik heel interessant vind, is dat ik collega’s heb die verstand hebben van heel andere takken van sport in de techniek. Soms kom je voor een vraagstuk te staan waar je nog nooit mee te maken hebt gehad. Er is dan altijd wel iemand die je kunt aanschieten of die meer weet. Kortom, er is zo veel kennis op de werkvloer beschikbaar! Dat beïnvloedt echt de snelheid waarmee je inhoudelijk ontwikkelt.
Dat je verder kijkt dan dat ene bedrijf waarvoor je werkt, voorkomt ook dat je je blind staart of verwikkeld raakt in bepaalde denkpatronen. Je krijgt hier meer mee, hebt meer afwisseling. Die kruisbestuiving houdt het interessant en maakt dat je fris tegen iedere nieuwe uitdaging aan kunt kijken.
Tot slot, als engineer moet je ook echt creatief zijn in het bedenken van oplossingen. Denk ‘out of the box’ en durf constant geprikkeld te worden om buiten je eigen kaders te blijven denken!
Weet je niet goed wat je wilt kiezen in de techniek? Ik durf te stellen dat, als je kiest voor het projectmatig werken in de techniek, je daar snel genoeg achter komt. Herhaaldelijk heb ik al stagiairs en afstudeerders begeleid. Omdat je op zoveel verschillende plekken komt, ‘in zoveel verschillende keukens een kijkje neemt’, vind je op een gegeven moment ook de plek die je aanspreekt en enthousiast maakt. Het gebeurt iedere keer weer, supermooi om te zien! Overigens, ook wat je niet leuk vind ontdek je snel genoeg, evengoed erg vormend voor je keuze.