Vakkennis voorop:

"Een rugzak die zich
steeds verder vult"

Richard werkt al langere tijd bij TT-Engineering. Als Lead Engineer heeft hij van dichtbij al aan diverse mooie projecten zijn bijdrage geleverd. We vroegen hem naar zijn huidige rol, over hoe hij werken bij TT-Engineering ervaart, naar zijn kijk op het vak en naar hoe hij het ontwikkelen van zijn vakkennis voorop zet.

Werken bij een projectgericht ingenieursbureau als TT-Engineering

Voordat Richard bij TT-Engineering in dienst kwam, heeft hij zo’n 7 jaar projectmatig gewerkt via een grote landelijke speler. Richard: “Toen er kinderen kwamen, wilde ik graag wat dichter bij huis werken bij een kleinere organisatie die ook meer in de regio actief was.” In 2007 ontmoette hij Sander Snellink, de voormalig algemeen directeur van TT-Engineering, die hem vroeg om zijn CV toe te sturen. Richard hapte niet meteen toe, maar kwam later tóch in contact. Over de aanleiding daarvan zegt hij: “Toen ik hem een jaar later ontmoette op een beurs, keek hij mij aan en zei hij: ‘Hé, ik verwacht nog iets van jou te krijgen’. Van het een kwam het ander en in november 2008 heb ik de overstap definitief gemaakt”.

“Nog steeds vind ik TT-Engineering een fijn bedrijf om voor te werken, met goede primaire & secundaire arbeidsvoorwaarden. Het grote voordeel van TT-Engineering vind ik, is dat zij in staat zijn om mij interessante projecten te bieden in de regio en dat past mij als persoon beter. Tot op de dag van vandaag heb ik geen spijt dat ik de sprong heb gewaagd!”

Kijkje in verschillende keukens

“Het mooie van werken bij een werkgever als TT-Engineering is wat mij betreft dat je in verschillende keukens kijkt. Je krijgt met uiteenlopende technische uitdagingen te maken en ziet verschillende dingen. Dat alles neem je mee in je rugzakje, dat zich steeds verder vult. Om die kennis vervolgens actief in te zetten, om steeds weer iets uit dat zakje te halen dat je dan kunt toepassen; dat vind ik echt leuk. Zo laat je ook jouw toegevoegde waarde zien en bewijs je dat je out of the box kunt denken als engineer”.

Een van de vereiste competenties die een engineer / constructeur moet hebben , is dat je dingen echt kunt overzien. Denk dan aan afwegingen als: wat ben ik aan het doen, waarvoor wordt het toegepast en wat kan ik verwachten qua risico’s? Richard: “vanuit mijn ervaring en vanuit mijn gevoel ben ik in staat om zaken vooraf goed in te schatten. En mijn gevoel laat me gelukkig niet vaak in de steek”.

Tijd versus kwaliteit

“Ik ben een perfectionist en vind dat planningen soms te strak zijn. Er wordt je dan – in mijn beleving – onvoldoende tijd gegund om de puntjes op de i te zetten. Als ik mijn werk afgeef, wil ik dat het 100% goed is. Een ander kan dan bij 70% zeggen: ‘joh, het is goed genoeg’. Ik heb daar wat meer moeite mee”. Daarbij komt ook dat kwaliteit niet ten koste mag gaan van planning. Het is dan prettig de ruimte en tijd te krijgen om risico’s te elimineren. Richard herkent dat en vult aan: “anderzijds moet ik in mijn rol wel nuchter blijven. Ik probeer wel eens alle beren op de weg voor te zijn. Soms echter, moet je zo’n beer gewoon laten lopen. Dan weet je; ‘hij komt later misschien weer op m’n pad’. Inmiddels weet ik dat die beer uiteindelijk ook wel op z’n pootjes terecht komt”.

Projectleiding bij luxe jachtbouw

Richard is sinds januari 2022 als Project Engineer gestart met een nieuwbouwproject bij Royal Huisman in Vollenhove. Voor deze rol is hij gevraagd omdat hij de bouw van de vorige boot (van dezelfde eigenaar) ook als Project Engineer heeft begeleid, naar volle tevredenheid. Richard: “met de kennis van de oude boot ben ik nu aan het huidige team toegevoegd voor de nieuwe boot, die een slag groter is dan het vorige exemplaar. Ik neem mijn opgedane kennis dus mee en pas dit toe bij het huidige project”.

Lees hier over het project van Richard bij Royal Huisman

Automotive tooling voor
Audi A1 en Mercedes CLA

Bij het vorige project bij Voestalpine Automotive in Bunschoten-Spakenburg, voelde Richard zich als een vis in het water. Er moesten 150 gereedschappen van Audi en Mercedes aangepast worden zodat deze direct inzetbaar waren in de productielijn bij Voestalpine.

Richard: “met de achtergrondkennis die ik al had vanuit mijn verleden bij Voestalpine, heb ik het project gerund. Daarnaast wist ik wat de klant verwachtte en daarmee ook wat ik kon beloven. Dat ik op de hoogte was, zowel inhoudelijk als wat de verwachtingen betreft, gaf mij een fijne voorsprong waardoor ik heel snel kon acteren op de tekenkamer en werkvloer.

Al was dit niet mijn officiële rol, ik was in de praktijk de projectleider en kreeg veel vrijheid en vertrouwen. Ik vond dat hartstikke leuk om te doen, ook omdat ik echt graag kennis deel en graag de eerste aanzet geef. Tegelijk heb ik geleerd dat ik echt moet loslaten en mensen ook die vrijheid moet gunnen om dingen op hun eigen manier uit te werken. Dat was voor mij een uitdaging”.

Lees hier over de rol van Richard bij Voestalpine

Branche-overstijgende inzet van technische kennis:

Gaat dat écht zo makkelijk?

Voor het Voestalpine-project (automotive) heeft Richard onderdelen 3D laten printen. Richard zegt daarover: “Op het huidige project bij Royal Huisman (scheepsbouw) waren we op een gegeven moment in afweging over bepaalde onderdeeltjes die lastiger verkrijgbaar/te maken zijn. Toen gooide ik het balletje op: ‘kunnen we dat niet eens 3D printen? Ik weet nog wel een paar bedrijven”. Een collega bij zusterbedrijf Rondal, waar hij goed mee kan sparren, had ook ervaring met 3D-printen. Toen Richard hem belde en vroeg of hij het onderdeel van m’n vorige project kon komen laten zien, stond hij 15 minuten later aan het bureau. Richard, lachend: “Met dat RVS hoogglans gepolijste product in zijn handen, mijn collega’s stonden er boven op. Overtuigen was toen een fluitje van een cent en nu proberen we dat ook toe te passen voor een onderdeel van m’n huidige project!”

Ruimte voor ontwikkeling

“Als klein jongetje had ik al voor ogen dat ik de techniek in wilde. Eerst op de tekenkamer, daarna aan het werk als constructeur, dan een vervolg met projectleiding. Wat ik inmiddels heb geleerd, is dat het liefst met 1 been in de werkplaats of in de tekenkamer sta en met m’n andere been graag iets doe met coördinatie. Ik ben echt een praktijkman, die graag in connectie blijft met de techniek”.

Richard heeft veel projecten in de jachtbouw en automotive branche gedaan, waarbij een flink aantal werktuigbouw en dus machinebouw gerelateerde klussen. Die projecten pasten echt in zijn straatje, waardoor zijn opgedane kennis steeds kon worden toegepast.

“Vakinhoudelijk ben ik behoorlijk op de hoogte. Ik zoek mijn verdieping meer in het denken in oplossingen en concepten/constructies, waarbij ik niet doel op de detailengineering. Dat is iets wat ik liever bij een collega neerleg. Voor mij blijft ook richting de toekomst het belangrijkst: kan ik blijven ontwikkelen, blijf ik in beweging en word ik voldoende uitgedaagd?”

Nieuwsgierig naar wat TT-Engineering voor jou kan betekenen?
Kom in contact en ontdek de mogelijkheden!