Als bijna of nét afgestudeerde engineer liggen de mogelijkheden voor het oprapen. Waarom zou jij aan het begin van jouw loopbaan eigenlijk kiezen voor het volgen van een Engineering Traineeship? En wat maakt
TT-Engineering voor jou aantrekkelijk om bij aan de slag te gaan?
Stel je eens voor… Al voordat je klaar bent met jouw opleiding, kom je in aanraking met verschillende bedrijven en de mogelijkheden die zij jou bieden. Misschien ben je zelfs al wel benaderd of merkte je de reusachtige keuzemogelijkheden op bij het zoeken naar een geschikte stage- en/of afstudeerplek. Als bijna of nét afgestudeerde engineer liggen de mogelijkheden namelijk voor het oprapen. Waarom zou jij, die aan het begin van jouw loopbaan staat, eigenlijk kiezen voor het volgen van een Engineering Traineeship? Heb je niet al genoeg geleerd? Is ‘gewoon werken’ niet juist wel even fijn? En mocht je daar al over uit zijn: wat maakt
TT-Engineering dan voor jou een aantrekkelijke werkgever om bij aan de slag te gaan? Wij praten je graag even bij.
Voordat we je meer vertellen over wie wij zijn en hoe ons traineeship eruit ziet, doen we graag eerst nog een stap terug. Want, ervan uitgaand dat jij (bijna) junior engineer bent, – waarom is een traineeship voor jou überhaupt interessant?
Wij vroegen het aan Wouter Nijhuis, die zich vrijwel dagelijks bezighoudt met het speerpunt ontwikkeling binnen TT-Engineering. Zo is hij ook van dichtbij betrokken geweest bij de ontwikkeling en professionalisering van het Engineering Traineeship van TT-Engineering, dat sinds 2019 bestaat. Ook is Wouter vaak ‘het gezicht van TT-Engineering’ tijdens de eerste contactmomenten.
Wouter: “Vrijwel alle relevante werkgevers op de markt bieden een traineeship, daarin zit ook niet het onderscheid. Wat ik wel zie, is dat binnen TT-Engineering op een heel gedegen manier een professioneel programma is opgesteld. In een gekaderde periode van twee jaar is voor jou, als junior engineer, direct helder wat je binnen die periode kunt verwachten. Je trekt gedurende het hele traject op met medetrainees, maakt het programma samen door en bent heel bewust bezig met het afwisselend ontwikkelen van zowel hard als soft skills.
De manier waarop je als werkgever inkleuring geeft aan beide facetten binnen zo’n ontwikkelprogramma, dat maakt wel écht het verschil. Al moet ik ook zeggen dat het begint met ‘de klik’, waardoor een engineer voor TT-Engineering als toekomstig werkgever kiest en niet voor een ander. Dat begint al op de website trouwens en wordt vervolgd tijdens de kennismaking met de mensen van TT-Engineering”.
TT-Engineering is een projectgericht ingenieursbureau op het gebied van mechanical engineering, met drie vestigingen in Nederland. Ons team van engineers ondersteunt technische organisaties op projectmatige basis. Dat doen wij al meer dan 30 jaar, wat ons een ervaren en interessante partij maakt. Wij bieden ondersteuning door inzet van onze engineers, zowel vanuit onze kantoren in Zwolle, Enschede en Nieuwkuijk als op locatie.
Onze kennis van mechanical engineering, autotechniek en complexe rekenformules passen wij graag toe in diverse branches. Onze engineers leren juist ook veel van het branche overstijgend toepassen van die kennis en kunde. Dat maakt het projectmatig werken ook zo leuk: afwisseling, doorgroeimogelijkheden en uitdaging in één.
De ontwikkeling van engineer en opdrachtgever staat voor ons centraal. Met dat wij steeds opnieuw constructieve uitdagingen aangaan, zijn wij voor engineer én opdrachtgever een kundige en betrokken engineeringspartner.
Bij TT-Engineering investeren wij in de ontwikkeling van T-Shaped Engineers. De verticale streep van de T is de technische diepgang en staat daarmee voor het inhoudelijk verhaal: hoeveel kennis neem jij daadwerkelijk mee als je aan een opdracht begint? De horizontale streep van de T staat voor ontwikkeling in de breedte. Je hebt bijvoorbeeld een leuk idee, maar kun je dit ook overbrengen bij je opdrachtgever aan tafel? Communiceer je op zo’n manier dat je een probleem kunt achterhalen om dit goed te vertalen naar de tekenkamer? Wouter: “Eigenlijk is dat niets anders dan dat je bekwaam genoeg bent of in staat bent om je leidinggevende te overtuigen van de waarde van de oplossing die jij bedacht hebt. Hoe kun je het beste iemand benaderen om gedaan te krijgen wat nodig is om het project succesvol af te ronden?”
Om met de deur in huis te vallen. TT-Engineering is niet de enige potentiële werkgever die een traineeship aanbiedt. Wat onderscheidt ons dan van anderen en wat kunnen wij jou bieden?
Ons traineeship is opgebouwd uit 4 verschillende bouwstenen: TT-Kennis, Professional Skills, Soft Skills en Traineeopdracht.
Iedere groep van trainees wordt gekoppeld aan een ervaren senior engineer die als mentor periodiek met hen overlegt en functioneert als vraagbaak. Zie dit als inhoudelijke coaching in groepsverband. Dit noemen wij de bouwsteen TT-Kennis. Zo’n mentor weet van de hoed en de rand. Wat wordt van jullie gevraagd en waarom doe je dat op die manier? Waar loop je vervolgens tegen aan? Heb je wel eens gekeken naar dit of gedacht aan dat… enzovoorts. Zie dit als een kritische vraagsteller die de kwaliteit helpt te verbeteren en jouw traineegroep verder helpt.
Daarnaast zijn er de bouwstenen Professional Skills en Soft Skills.
Wouter: ”Niet de toerusting op het gebied van vakinhoudelijke skills, maar juist de soft skills zijn de rode draad in ons traineeship mechanical engineering. De ervaring leert ons dat deze bij een bèta-professional vaak wat minder van toepassing of aanwezig zijn in de basis. Juist door het bieden van die persoonlijke verdieping groeien de engineers. Dat komt tot uiting bij het uitoefenen van hun vak, ook als ze bij een opdrachtgever aan tafel zitten”. Diverse soft skills worden behandeld aan de hand van de theorie ‘7 habits of succesfull people’ van Steven Covey, waarbij wordt ingegaan op zaken als sociale en communicatieve vaardigheden en positie of rol in het team en hoe je dit op een positieve manier kunt inzetten.
Onder hard skills valt het opleidingsbudget wat voor iedere medewerker bij TT-Engineering beschikbaar wordt gesteld. Dit wordt naar eigen wens ingevuld, door het kiezen van een relevante cursus, opleiding of event waar de engineer zich verder in wil verdiepen. Dit is vrij in te vullen en gebeurt in overleg, zodat je goed begeleid kunt worden in jouw professionele ontwikkeling én zodat eventueel andere engineers met dezelfde interesse kunnen aanhaken. Maatwerk dus en iets wat op lange(re) termijn écht van toegevoegde waarde blijkt.
Tot slot werkt iedere trainee elke 8 maanden aan een gezamenlijke inhoudelijke traineeopdracht met de medetrainees, de vierde en laatste bouwsteen van het programma. Juist in die opdrachten zien wij in een periode van twee jaar een kruisbestuiving van kennis, ervaring en inzicht vanuit verschillende werkomgevingen. Na afloop van iedere opdracht koppelt de groep de uitkomsten terug in een verslag, door bijvoorbeeld een advies uit te brengen of een (her)ontwerp te maken. Tijdens de opdrachten leer je tegelijk meer over planning, rolverdeling, analyse en onderzoek, los van de inhoudelijke thematiek. Win-win dus.
Zoals gezegd werk je als trainee aan drie verschillende opdrachten tijdens jouw traineeship. Wij laten je graag wat voorbeelden zien van zulke gerealiseerde projecten. Want daar zijn we best trots op!
Het traineeship is gericht op starters met minimale of geen ervaring in het bedrijfsleven. Uiteraard ben je in bezit van de juiste vooropleiding, namelijk een HBO (of WO) opleiding richting werktuigbouwkunde, mechanical engineering, automotive, mechanica of luchtvaarttechniek. Het volgen van een traineeship is vrijwillig en niet verplicht. De enige voorwaarde die wordt gesteld, is dat je er als deelnemer de meerwaarde van inziet en er zelf bewust voor kiest mee te doen.
Wouter: “Potentiële trainees denken vaak ‘daar word ik beter van’. Bij anderen zie ik duidelijke ambities, bijvoorbeeld de wens tot een leidinggevende positie over een X aantal jaren. Het traineeship biedt een duidelijk pad om jezelf te bekwamen en de nodige skills te ontwikkelen. De leercurve is steil, maar je wordt goed begeleid. Sommigen zien het echter helemaal niet zitten, zijn wel ‘even uitgeleerd’ of vinden het (te) spannend om buiten hun comfortzone te stappen. En dan heb je nog de engineer die zich liever ontwikkelt tot een specialist, die ideeën liever uitwerkt in een rustige hoek van het kantoor. Ook die zijn zeker nodig! Het één is niet beter of slechter dan het ander. Een minder sociaalvaardige specialist heeft zijn eigen waarde in de brede samenstelling van een engineeringsteam”.
Tijdens een verkennend gesprek bespreken we jouw motivatie en wensen, zodat voor allebei duidelijk is of het traineeship een mooie start is van jouw carrière!
“Van sommige trainees heb ik wel eens teruggekregen dat ze het lastig vinden om hun beschikbaarheid voor traineeshipmomenten ingepland te krijgen, in combinatie met een lopend project. Er wordt vooraf met de opdrachtgever dan wel gecommuniceerd dat je 10% minder beschikbaar bent, maar dan is het alsnog aan jezelf om dit in te plannen. Dat geeft soms wrijving. Tegelijk kun je het zien als een mooi leermoment om te plannen, (tijdig) te overleggen, prioriteiten te stellen en grenzen te bewaken. Ook bij een werkgever die een opdracht heeft die onder druk staat. Gun het jezelf!”, geeft Wouter aan.
Het leuke aan werken op projectbasis is dat je bij heel veel verschillende opdrachtgevers in uiteenlopende sectoren kan worden ingezet. Tegelijk kan het als nadeel worden ervaren dat TT-Engineering zelf geen product en dus ook geen productiehal heeft. Veel engineers werken ‘zo dicht mogelijk op de techniek’: daar waar het gebeurt. Wouter: “Wanneer je bijvoorbeeld vanuit onze interne tekenkamer wordt ingezet, loop je niet zomaar even naar de door jou ontworpen machine, om te kijken of het allemaal wel klopt en goed gaat tijdens het assembleren. Het werk dat we voornamelijk doen, gebeurt ook achter de schermen. Dat moet je je als engineer wel realiseren. Al zitten er momenteel meer engineers dicht bij het vuur, doordat ze op locatie van opdrachtgevers worden ingezet: we blijven afhankelijk van de vraag van onze opdrachtgevers. Uiteraard doen wij wel ons best om ieders voorkeuren zoveel mogelijk te realiseren en houden wij oog voor jouw ontwikkelwensen”.